Tanácsot szeretne kérni tőlünk egy konkrét kérdéssel kapcsolatban? Küldjön üzenetet a kérdéseivel.
A hajtóműves motor esetében egy hajtóműből és egy motorból álló homogén és kompakt egységről van szó. Az elektromos hajtástechnikában, amilyet az SEW-EURODRIVE is gyárt, az utóbbi mindig villanymotor. A „motor–hajtómű gépegység” ötlete Albert Obermoser bruchsali konstruktőr és vállalkozó 1928-as szabadalmáig nyúlik vissza: ő találta fel az úgynevezett „előtétmotort”.
A hajtóműves motorokat azóta egyre tovább és tovább fejlesztették, valamint új hajtóműfajtákat találtak fel. A motoroldalon az egyenáramú technika jelentőségét vesztette, emiatt napjainkban a leggyakrabban háromfázisú váltakozó áramú motorral vagy szervomotorral kombinálják a hajtóműveket.
A hajtóműves motor központi szerepét a hajtómű és annak fokozatai, illetve fogaskerék-párjai látják el. Ezek viszik át a motor erejét a hajtásoldalról a hajtott oldalra. A hajtómű ezáltal fordulatszám- és forgatónyomaték-váltóként működik.
A legtöbb alkalmazási esetben a hajtómű csökkenti a motor forgási sebességét, és egyidejűleg lényegesen nagyobb forgatónyomatékot ad le, mint amilyet a villanymotor egyedül létre tudna hozni. A hajtómű felépítése attól függ, hogy a hajtóműves motort könnyű, közepesen nehéz vagy nehéz terhelésre, illetve rövid vagy hosszú bekapcsolási időkkel alkalmazzák-e.
Attól függően, hogy a hajtómű a motorról beérkező fordulatszámot (az úgynevezett behajtási fordulatszámot) csökkenti vagy növeli-e, lassító vagy gyorsító áttételről beszélünk. Ennek mértéke a hajtómű behajtási és kihajtási fordulatszámának i aránya.
A hajtóműves motor további fontos jellemzője a hajtott oldal maximális forgatónyomatéka. Ezt newtonméterben (Nm) adják meg, és a hajtóműves motor erejének, illetve az általa mozgatott terhelésnek a mértékét jelzi.
A hajtóműves motor típusát elsősorban a hajtómű erőfolyamának iránya határozza meg. Itt három alapvető építési módot különböztetünk meg: a párhuzamos tengelyű hajtóműveket, a szöghajtóműveket és a bolygókerekes hajtóműveket.
A hajtóműves motorok alkalmazási lehetőségei rendkívül sokrétűek. Nélkülük teljes gazdasági ágazatok állnának le világszerte. Például ilyen motorok hajtják számtalan ipari termelőüzem szállítószakaszait, emelik és süllyesztik a terheket, és mozgatják a legkülönfélébb árukat különböző berendezésfajtákban A-ból B-be.
Csak, hogy alkalmazások egy töredékét megemlítsük:
Az autóiparban a hajtóműves motorok a teljes gyártási folyamatban megtalálhatók, a présüzemtől a végső összeszerelésig. Az italiparban pedig palackokat, szállítási egységeket és ládákat mozgatnak, valamint üres palackok feltöltésére vagy válogatására használják őket. A gyártó vállalatok teljes intralogisztikája a hajtásokra támaszkodik, legyen szó akár az áruk tárolásáról vagy válogatásáról, akár a szállításukról.
Még a repülőtereken sem működne semmi hajtóműves motorok nélkül, és az utasok hiába várnának a bőröndjeikre a poggyászkiadónál.
Szervohajtóműves motorok nélkül elképzelhetetlenek volnának az anyagmozgató gépek és a robotok, amelyeknél sok múlik a nagy dinamikán és a testre szabott megoldásokon.
Végül, de nem utolsósorban a szórakoztatóiparból is hiányozna néhány mozgó berendezés, és valószínűleg a hullámvasúton a gyomrunkban érzett bizsergés is ismeretlen volna.
A hajtóműves motor esetében egy hajtóműből és egy motorból álló homogén és kompakt egységről van szó. Az elektromos hajtástechnikában, amilyet az SEW-EURODRIVE is gyárt, az utóbbi mindig villanymotor. A „motor–hajtómű gépegység” ötlete Albert Obermoser bruchsali konstruktőr és vállalkozó 1928-as szabadalmáig nyúlik vissza: ő találta fel az úgynevezett „előtétmotort”.
A hajtóműves motorokat azóta egyre tovább és tovább fejlesztették, valamint új hajtóműfajtákat találtak fel. A motoroldalon az egyenáramú technika jelentőségét vesztette, emiatt napjainkban a leggyakrabban háromfázisú váltakozó áramú motorral vagy szervomotorral kombinálják a hajtóműveket.
A hajtóműves motor központi szerepét a hajtómű és annak fokozatai, illetve fogaskerék-párjai látják el. Ezek viszik át a motor erejét a hajtásoldalról a hajtott oldalra. A hajtómű ezáltal fordulatszám- és forgatónyomaték-váltóként működik.
A legtöbb alkalmazási esetben a hajtómű csökkenti a motor forgási sebességét, és egyidejűleg lényegesen nagyobb forgatónyomatékot ad le, mint amilyet a villanymotor egyedül létre tudna hozni. A hajtómű kialakítása határozza meg tehát, hogy egy hajtóműves motor könnyű, közepes vagy nehéz terhekhez, rövid vagy hosszú bekapcsolási időkhöz alkalmazható-e.
Attól függően, hogy a hajtómű lassabbá vagy gyorsabbá alakítja-e át a motorból érkező fordulatszámot (az úgynevezett behajtási fordulatszámot), a hajtómű lassító vagy gyorsító áttételéről beszélünk. Ennek mértéke a hajtómű behajtási és kihajtási fordulatszámának i aránya.
A hajtóműves motor további fontos jellemzője a hajtott oldal maximális forgatónyomatéka. Ezt newtonméterben (Nm) adják meg, és a hajtóműves motor erejének, illetve az általa mozgatott terhelésnek a mértékét jelzi.
A hajtóműves motor típusát elsősorban a hajtómű erőfolyamának iránya határozza meg. Itt három alapvető építési módot különböztetünk meg: a párhuzamos tengelyű hajtóműveket, a szöghajtóműveket és a bolygókerekes hajtóműveket.
A hajtóműves motorok alkalmazási lehetőségei rendkívül sokrétűek. Nélkülük teljes gazdasági ágazatok állnának le világszerte. Például ilyen motorok hajtják számtalan ipari termelőüzem szállítószakaszait, emelik és süllyesztik a terheket, és mozgatják a legkülönfélébb árukat különböző berendezésfajtákban A-ból B-be.
Csak, hogy alkalmazások egy töredékét megemlítsük:
Az autóiparban a hajtóműves motorok a teljes gyártási folyamatban megtalálhatók, a présüzemtől a végső összeszerelésig. Az italiparban pedig palackokat, szállítási egységeket és ládákat mozgatnak, valamint üres palackok feltöltésére vagy válogatására használják őket. A gyártó vállalatok teljes intralogisztikája a hajtásokra támaszkodik, legyen szó akár az áruk tárolásáról vagy válogatásáról, akár a szállításukról.
Még a repülőtereken sem működne semmi hajtóműves motorok nélkül, és az utasok hiába várnának a bőröndjeikre a poggyászkiadónál.
Szervohajtóműves motorok nélkül elképzelhetetlenek volnának az anyagmozgató gépek és a robotok, amelyeknél sok múlik a nagy dinamikán és a testre szabott megoldásokon.
Végül, de nem utolsósorban a szórakoztatóiparból is hiányozna néhány mozgó berendezés, és valószínűleg a hullámvasúton a gyomrunkban érzett bizsergés is ismeretlen volna.
Soha egyetlen hajtóműves motor sem hagyja el csarnokainkat típustábla nélkül. Ennek oka, hogy minden műszaki tárgyat ezzel a jelöléssel kell ellátni, és így láthatóan fel kell tüntetni a kötelező adatokat. Milyen információk találhatók a típustáblán?
Bemutatjuk a példánkon.
És ha jobban megnézi, a saját háztartásában is talál típustáblákat.
Ha az interneten rákeres egy adott névleges feszültségű hajtóműves motorra, akkor gyorsan rájön, hogy nagyon széles a kínálat. A leggyakrabban keresett hajtóműves motorok a
Általában két feszültséget adnak meg a hajtóműves motorhoz, pl. „
A minden hajtóműves motoron kötelező típustáblán a szükséges névleges adatok közé tartozik a feszültségtartomány. A legtöbb hajtóműves motor típustábláján valamivel szélesebb feszültségtartomány van feltüntetve: Ennek oka, hogy az elektromos gépeknél megengedett a
Amilyen sokrétűek az alkalmazási lehetőségeik, olyan bőségesek hajtóműves motorjaink kombinációs lehetőségei is. Az SEW-EURODRIVE által fejlesztett átfogó moduláris rendszerrel ügyfeleink milliónyi változathoz férhetnek hozzá, és bármely követelményhez egyéni termékmegoldást találhatnak. A moduláris rendszer célja, hogy minél kevesebb komponenssel minél több végtermék legyen összeállítható.
Az SEW-EURODRIVE hajtóműves motorjai a standard hajtóműves motorok, a szervohajtóműves motorok, az elektromos függőpályákhoz használt hajtóműves motorok, a variátoros hajtóműves motorok, nemesacél hajtóműves motorok és a robbanásvédett hajtóműves motorok kategóriáira oszthatók fel.
Standard hajtóműves motorok ereje a változatos építési módjukban, a nagyszámú kiviteli méretük optimális besorolásában és a számtalan kivitelben rejlik. Ez megkerülhetetlen, robusztus hajtássá teszi őket – különösen a termelés és a logisztika területén. A hajtóműfokozatok számától függően akár 50 000 Nm forgatónyomaték biztosítására is képesek.
Erő, dinamika és pontosság: ezek a szervohajtóműves motorok megkülönböztető jellemzői. Moduláris rendszerünk itt is kulcsfontosságú a bőséges kombinációs lehetőségek tekintetében, és lehetővé teszi a szegmens legsokoldalúbb hajtómű-motor összeállításait. Így minden követelményhez létrehozható a tökéletesen megfelelő hajtóműves motor.
Attól függően, hogy PS.F.. bolygókerekes szervohajtóműveinket, illetve BF.. homlokkerekes szervohajtóműveinket CMP.. szinkron szervomotorokkal, DRL.. típusú aszinkron szervomotorokkal vagy DR.. háromfázisú váltakozó áramú motorokkal építik össze: a motor és a hajtómű egyedi összjátéka minden alkalommal pontosan olyan viselkedésű hajtást ad, amely tökéletesen illeszkedik az Ön alkalmazásához és követelményeihez.
Szervomotorjaink segítségével standard kivitelű hajtóműveinkkel is sokoldalú kombinációk alakíthatók ki, a berendezés pedig a hajtásoldalon egészen egyénivé tehető és optimalizálható.
Az olyan alkalmazásokhoz, ahol a hajtás fordulatszámának fokozatmentesen változtathatónak kell lennie, a mechanikus variátoros hajtóműves motorok használhatók. Ilyen követelmények adódnak például azoknál az egyszerű szállítószalagoknál vagy keverőműveknél, amelyek sebességét mindig a különböző folyamatokhoz kell igazítani. A sebesség illesztése fokozatmentesen, kézikerékkel vagy távállítással történik.
Ha az alkalmazás intenzív tisztítást igénylő higiéniai területen található, akkor a hajtóműves motornak bírnia kell a vegyszerek használatát és a nedvességet. Ezekre a célokra a sav- és lúgálló Nemesacél hajtóműves motorok kiválóan megfelelnek. Tisztítási szempontból optimalizált felületük és a ventilátormentes kialakításuk gondoskodik arról, hogy a szennyeződések ne ülhessenek meg a mélyedésekben. Ami pedig a teljesítményt illeti, semmiről nem kell lemondania. Legyen szó RES.. nemesacél homlokkerekes hajtóműves motorról vagy KES.. nemesacél kúpkerekes hajtóműves motorról: ezek a hajtóműves motorok rendkívül robusztusak, hosszú élettartamúak és karbantartásbarát kivitelűek, kúpkerekes hajtóművel pedig különösen helytakarékosak is.
Standard hajtóműves motorjaink és szervohajtóműves motorjaink többsége robbanásvédett hajtóműves motorként is elérhető a világ minden táján a helyi irányelvek betartásával. Így ezek a nagy teljesítményű és biztonságos hajtások levegő-gáz vagy levegő-por elegyeket tartalmazó, robbanásveszélynek kitett környezetben is képesek az elvárt nagy teljesítményt nyújtani.
Ön megoldásorientált? Akkor próbálja megfejteni a kis rejtvényünket :-)
Egy tipp:
A képen három standard hajtóműves motorunk látható: Lapos hajtóműves motorok, homlokkerekes hajtóműves motorok, kúpkerekes hajtóműves motorok. A hajtóműves motorok típusait pedig egy-egy szám jelöli.
Ha megtalálta a számokat, a megoldás már elég egyszerű, nem igaz?
A homlokkerekes hajtóművekben a behajtótengely (motor) és a kihajtótengely (hajtómű) egy vonalban van. Ezeket párhuzamos tengelyű hajtóműveknek is nevezzük. A homlokkerekes hajtóműves motorok a leggyakrabban használt klasszikus hajtóműves motorok.
A homlokkerekes hajtóművünkhöz, illetve a homlokkerekes hajtóműves motorunkhoz a 4-es szám tartozik!
A homlokkerekes hajtóművekhez hasonlóan a lapos hajtóművek is úgynevezett párhuzamos tengelyű hajtóművek: Az erőátvitel a tengellyel párhuzamosan történik, de a kihajtótengely el van tolva lefelé. A lapos hajtóműves motorok ezért ideálisak szűk beépítési helyviszonyok esetén.
A lapos hajtóművünkhöz, illetve a lapos hajtóműves motorunkhoz a 10-es szám tartozik!
A kúpkerekes hajtóművek 90°-ban fordulnak el a sarok körül. A derékszögű hajtóművek „fajtájába” tartoznak, mivel a behajtó- és a kihajtótengelyük egymásra merőlegesen van elhelyezve. Így az erőfolyam derékszögben eltéríthető. Kúpkerekes hajtóműveink különösen kopásmentes fogazással rendelkeznek. Ez növeli a hatásfokot, és következésképpen csökkenti az energiaköltségeket.
A kúpkerekes hajtóművünkhöz, illetve a kúpkerekes hajtóműves motorunkhoz a 2-es szám tartozik!
Kitalálta már? Gratulálunk!
A szuperszám a következő: