A mozgás hagyománya

Amikor 1931-ben egy badeni bankár megalapította a Süddeutsche Elektromotorenwerke céget, senki sem sejtette, hogy a hajtástechnika területének egyik leginnovatívabb vállalatává fog válni. Csatlakozzon hozzánk egy történelmi időutazásra.

1931 1945 1948 1960 1965 1968 1971 1973 1975 1983 1987 1990 1994 1995 2003 2006 2008 2010 1950 1970
  • 1931

    Christian Pähr

    1931

    SEW – nagy hajtásteljesítmény a kezdetektől fogva

    1931. június 13-án Christian Pähr bankár az észak-badeni Bruchsalban megalapította a Süddeutsche Elektromotorenwerke céget, a mai SEW-t. A startup termékválasztékát különböző elektromos és hajtóműves motorok, a „Millicut” elektromos szalagfűrész, a „Simplitt” gyalu, a „Circut” elektromos körfűrész és a „Poliglitt” csiszolómotorok alkották.

    Vállalata nagy sikereit Pähr már nem élte meg. Csupán négy évvel a cégalapítás után, 70 évesen elhunyt. Onnantól özvegye Kunigunde Pähr vezette a vállalatot, közös lányuk, Edeltraut támogatásával.

    Az SEW csapata az alapítás után
    SEW kép

    Startup feketén-fehéren: Az SEW alapításkori csapata

    Az SEW épülete az 1930-as években
    SEW kép

    Az SEW épülete a siker útján

  • 1945

    Ernst Blickle 1945-ben vette át a vállalat vezetését

    1945

    A nagy stratéga nagy esélye

    Amikor 1945. március 1-én Bruchsalt pusztító bombatámadás érte, az SEW épületének nagy része csodával határos módon épen maradt.

    A háború végén színre lépett az akkor még fiatal SEW máig legmeghatározóbb személyisége: Ernst Blickle. A Sváb-Alb hegységben paraszti családban született ifjú 1945 augusztusában vette át a vállalat vezetését anyósától, Kunigunde Pährtől.

    A vállalat átvételéig az egykori katonatisztnek csak kevés dolga akadt apósáék vállalatával. Blickle azonban gyors tempóban sajátította el a mérnöki szakismereteket, és onnantól látnoki szellemmel irányította az SEW felemelkedését.

    Az SEW épen maradt épülete az 1945 márciusában történt bombatámadás után
    SEW kép

    Az SEW épülete éppen elkerülte a rombolást

  • 1948

    Hajtóműves motor működés közben 1948-ban

    1948

    Vállalkozó szellem a romok között

    1948 tavaszán Németország nagy része még romokban állt. Ernst Blickle, aki három évvel korábban átvette az SEW vezetését azonban nem csak az újjáépítésre gondolt. A fiatal vállalkozó terjeszkedni akart. A bruchsali gyártóhelyiségek nem voltak elegendőek a hajtóműves motorok iránti növekvő kereslet kielégítéséhez. Blickle így a tíz kilométerre fekvő Grabenben letette egy 10 000 négyzetméteres gyár alapkövét.

    Ernst Blickle egy későbbi gyárbővítés során szociális helyiségeket és tanműhelyeket is létesített a dolgozók és a tanulók számára.

    Bepillantás az 1940-es évek gyártási folyamataiba
    SEW kép

    A hajtástechnikában nincs megállás

    1950 körüli légifelvétel a graben-neudorfi üzemről

    Az új üzem impozáns madártávlatból

  • 1960

    Első külföldi kirendeltségként az SEW-USOCOME alakult meg 1960-ban

    1960

    Az első lépések külföldön

    1960-ban már körülbelül 600 munkatárs dolgozott az SEW grabeni és bruchsali irodáiban és gyártócsarnokaiban. Egy évtizeden belül, 1950 és 1960 között az SEW forgalma 1,4 millió márkáról mintegy 20 millióra nőtt.

    Az SEW USOCOME fogadtatása

    Az észak-, közép- és dél-németországi értékesítési rendszer mellett az első külföldi telephely is hozzájárult az üstökösszerű felíveléshez. 1960-ban az elzászi Haguenauban megnyílt az első külföldi fióktelep SEW USOCOME néven.

  • 1965

    SEW hajtóműves motorok modulrendszerének alapját képező moduláris termékkoncepció

    1965

    A hajtóműves motorok modulrendszere

    Az 1960-as években új gondolat öltött fel a vállalati tevékenységek tengerében, nevezetesen a marketing. E menedzsmentiskola hittétele, hogy a teljes vállalatot következetesen a piaci igényekhez kell igazítani. Ezt a szemléletmódot Ernst Blickle ekkorra már át is ültette az SEW mindennapjaiba. A piaci kereslet olyan hajtásokra irányult, amelyek kielégítették a különböző iparágak és gyártási eljárások speciális követelményeit. Korábban az ilyen ügyfélspecifikus hajtómű-motor kombinációkat csak jelentős költségráfordítással lehetett megvalósítani.

    A megoldás egy olyan modulrendszerben rejlett, amely rugalmasan és költséghatékonyan kombinálható hajtóművekből és motorokból állt.

    A rendszert ráadásul optimálisan meg lehetett valósítani a csekély darabköltséggel járó ipari sorozatgyártásban. Ez azt jelentette, hogy a gyártást minél inkább központosítva, kevés üzemben, nagy darabszámokkal kellett megszervezni.

    Bepillantás az SEW motorraktárába 1965-ben
    SEW kép

    Bepillantás az SEW motorraktárába 1965-ben

  • 1968

    A svédországi SEW-EURODRIVE a hatvanas évek végén

    1968

    Kempingezés a növekedésért

    A modulrendszer ötlete zseniális volt. Már csak meg kellett ismertetni a világgal.

    New York, Rio, Tokió? Nem. A szerelőüzem 1968-ban a svédországi Jönköpingben nyitotta meg kapuit. Rainer és Jürgen Blickle még ma is emlékeznek a kempingezésre és arra a pillanatra, amikor apjuk, Ernst Blickle, azt mondta: „itt, pont ezen a helyen,” Jönköpingben nyit új SEW telephelyet.

    A vállalatépítés hétmérföldes csizmája még ugyanabban az évben Olaszország földjére lépett. Két kis milánói és bolognai irodahelyiség hozta el az „SEW-korszakot” a szép Itáliába.

    A vállalat ezután a Scotland Yard nyomába eredt. 1969 óta az angliai Normantonban, ha bűnügyeket nem is, minden hajtástechnikai kérdést megold az SEW az egykori rendőrállomás irodahelyiségeiben.

  • 1971

    Az SEW-EURODRIVE olaszországi üzeme Limbiatében 1969-ben

    1971

    Welcome, Bienvenue és Benvenuto, SEW-EURODRIVE

    A Milánó melletti Limbiate hivatalos SEW-képviseletén elfogyott a hely. Az irodahelyiségeket és a szerelőcsarnokot a másfélszeresére kellett bővíteni, hogy a vállalat lépést tudjon tartani a növekvő érdeklődéssel.

    A kirendeltségek egész Európában sikert arattak, és folyamatosan terjeszkedtek. Ezért Ernst Blickle 1971-ben egyértelmű jelét adta annak, hogy kitört a regionális középvállalatok kategóriájából: ekkor született meg az SEW-EURODRIVE.

    Az SEW-EURODRIVE cégnév születése 1971-ben
    SEW kép

    SEW-EURODRIVE

  • 1973

    Obermoser motorok prospektusa a hetvenes évek elején

    1973

    Összenő, ami összetartozik

    1973-ban a helyi sajtó azt írja: „A tárgyalások sikeresek voltak.”

    Az SEW-EURODRIVE felvásárolta a bruchsali Obermoser céget, amely háború utáni években nagy versenytársának számított. A hajtóműves motorok szakértője közvetlenül az SEW szomszédságában közvetlen hajtásokat, zajszegény hűtőszekrénymotorokat és csigakerekes hajtóműveket gyártott. A felső-bajorországi Miesbachban található másik üzemében az Obermoser villanymotorokat gyártott. A vállalat azonban már az olajválság és a rákövetkező 1973/74-es recesszió előtt inogni kezdett. Az összeolvadás során az Obermoser gyártási programját racionalizálták és felosztották az SEW három telephelye – Haguenau, Graben és Bruchsal – között.

    Egészséges növekedés nehéz időkben is

    Az Obermoser AG felvásárlása megerősítette az SEW-EURODRIVE pozícióját az egyre inkább globális versenyben.

  • 1975

    Az SEW-EURODRIVE dél-amerikai terjeszkedése – új üzem Brazíliában

    1975

    Úttörő szellemű hajtás világszerte

    A vállalat nemzetközi terjeszkedése folytatódott. 1975-ben a dél-amerikai kontinens is csatlakozott az SEW-EURODRIVE családjához. Az SEW DO BRASIL Motores-Redutores LTDA Guarulhosban, São Paulo ipari központjában kezdte meg működését. 1977-ben Rainer Blickle Brazíliába költözött. Személyes felügyelete mellett tovább bővítette az üzemet, és kevéssel később az ügyvezetést is átvette.

  • 1983

    SEW-EURODRIVE üzem az USA-beli Lymanben

    1983

    A fiúk mint alapító atyák

    Hat évvel a brazíliai gyár üzembe helyezése után az SEW-EURODRIVE 1983-ban az Egyesült Államok határait is átlépte. Az USA-beli leányvállalat, az SEW-EURODRIVE INC. alapító okiratát a dél-karolinai Lymanben írták alá.

  • 1987

    Ernst Blickle megkapja a Német Szövetségi Köztársaság Érdemkeresztjét

    1987

    Egy korszak lezárul, a sikertörténet azonban folytatódik

    Ernst Blickle négy évtized alatt egy kis bruchsali családi középvállalatot globális szereplővé tett: ez nem volt más, mint az SEW-EURODRIVE.

    Ernst Blickle 1986 júliusi halála a német vállalkozások egy korszakának végét is jelöli. Azokét a háború utáni látnokokét, akik a kezükbe vették a gyeplőt, hogy kivezessék a német gazdaságot a romokból.

    Egy sikertörténet öröksége. A vállalat nagy pátriárkájának halála betöltendő űrt hagyott maga után. Ez a feladat 1987-ben Rainer és Jürgen Blickle-re hárult, akik együtt irányították tulajdonos ügyvezetőként az SEW-EURODRIVE csoportot. Rainer Blickle előzőleg tíz éven át vezette a SEW-EURODRIVE do Brasil céget. Testvére, Jürgen Kanadában dolgozott a vállalatnak.

    Rainer Blickle
    SEW kép
    Rainer Blickle

    Rainer Blickle

    Jürgen Blickle
    SEW kép
    Jürgen Blickle

    Jürgen Blickle

  • 1990

    Az SEW-USOCOME forbachi leányvállalata, az SEW-EUROCOME S.A.

    1990

    Apjuk lábnyomából új utakra

    Amilyen az apa, olyan(ok) a fiú(k). Rainer és Jürgen Blickle ugyanis szintén új ötletekkel és előrelátással vezette tovább a fejlődés útján a vállalatot.

    Egy példa erre a Pfeffer & Partner Getriebebau GmbH többségi tulajdonának megszerzése 1990-ben. A tartós növekedés másik példája 1992-ből az SEW-EUROCOME S.A., az SEW-USOCOME leányvállalatának megalapítása a kelet-franciaországi Forbachban.

  • 1994

    Spiroplan® derékszögű hajtóműves motor

    1994

    Az újítások hajtóereje – a hajtások újításai

    Fejlődés acélfogazattal: a hajtóműves motorok SPIROPLAN® típussorozatával az SEW-EURODRIVE 1994-ben újabb tanújelét adta innovációs erejének. E robusztus derékszögű hajtóműves motorok acél-acél fogazatuknak és különleges fogkapcsolódási viszonyaiknak köszönhetően bevezetésükkor jelentős feltűnést és lelkesedést keltettek a piacon.

    Az SEW-EURODRIVE 1994-ben további kontinenst hódított meg. Ettől az évtől kezdve a kínai kikötőváros, Tiencsin szolgál az újonnan alapított SEW-EURODRIVE Co., Ltd. leányvállalat minden tevékenységének központjaként a sárkány országában. A világtérképen pedig újabb jel került a finn főváros, Helsinki mellé. A Santasalo Ltd.-ben szerzett részesedés szintén segítette az észak-európai terjeszkedést.

    Az SEW-EURODRIVE Co., Ltd. megalapítása a kínai Tiencsinben
    SEW kép

    Az SEW-EURODRIVE Kínában

  • 1995

    A 7-es hajtóműsorozat 1995-ös piaci bevezetése

    1995

    A hajtástechnika jövőjének úttörője

    Az úttörő jellegű 7-es hajtóműsorozat piaci bevezetése ugyanolyan keresletre talált, mint az egy évvel korábban bevezetett SPIROPLAN® típussorozatú derékszögű hajtóműves motorok.

    1995 azonban a vállalatcsoport újrastrukturálásának éve is. Ekkor létrejött egy holding- és menedzsmenttársaság Rotterdamban és egy korlátolt felelősségű befektetési társaság Bruchsalban. A növekedés egyre folytatódott, és 1999-ben az elektronikai komponensek új bruchsali gyárának építésében és üzembe helyezésében csúcsosodott ki. Egy évvel később ez az üzem már a „2000-es év legjobb gyára” címért folytatott verseny dobogójának legfelső fokán állt.

    Díjnyertes elektronikai gyár
    SEW kép

    Díjnyertes elektronikai gyár

  • 2003

    Az Ernst Blickle Innovation Center (EBIC)

    2003

    Millennium, milliárdok, munkatársak

    Az új évezred az SEW-EURODRIVE számára olyan sikeresen indult, ahogy az előző végződött. 2003-ban először lépte át a vállalat forgalma az egymilliárd eurós küszöböt. Ugyanabban az évben Bruchsalban megnyitotta kapuit az Ernst Blickle Innovation Center, röviden EBIC. A futurisztikus megjelenésű üvegépítmény ettől kezdve a hozzákapcsolt ellenőrző és kísérleti laborokkal együtt az SEW-EURODRIVE minden kutatási és fejlesztési munkájának központjaként szolgál. Az új épület a Ernst Blickle jövőbe mutató vállalatvezetése előtt tiszteleg, és 400 munkaállomásnak ad helyet.

    2004-ben véget ért egy további építkezés, és Graben-Neudorfban megnyílt a közép-németországi Service Competence Center. A Competence Center megnyitásának keretében az SEW-EURODRIVE a Complete Drive Service (röviden CDS®) átfogó hajtásszolgáltatást is bemutatta. Ez egy kitűnő szolgáltatási modulrendszer, amely a továbbiakban megalapozta az ügyfél egyedi igényeihez igazított szolgáltatásokat.

    A CDS® Complete Drive Service szolgáltatási modulrendszer
    SEW kép

    A CDS® Complete Drive Service szolgáltatási modulrendszer

  • 2006

    A 75 éves jubileum 2006-ban

    2006

    75 év után is van még hajtóerő

    A koronaékszer-lakodalomhoz királyi ünneplés dukál. 2006. május 20-án a bruchsali kastély udvarán koccintottunk a SEW 75 évének alkalmából. A nap mérlege: 11 gyártó és 58 szerelőüzem, valamint értékesítési kirendeltségek és képviseletek 44 országban.

    Szép emlékek és szép kilátások

    Míg néhányan még nosztalgiáznak, az SEW-EURODRIVE már mindkét lábát megvetette a jövő területén: létrejött a DriveAcademy®, az SEW-EURODRIVE központi képzőintézete az ügyfelek, a vállalati alkalmazottak és a szakképzett dolgozók következő generációja számára. A DriveAcademy® oktatóhelyiségei a bruchsali, garbseni, meeranei langenfeldi telephelyeken a mai napig sűrűn látogatott továbbképzőhelyek.

    DriveAcademy® Bruchsalban
    SEW kép

    DriveAcademy® Bruchsalban

  • 2008

    X sorozatú ipari hajtóművek

    2008

    Új ipari hajtóműsorozat alapja

    2008-ban megtörtént az első kapavágás az ipari hajtóművek gyártására tervezett bruchsali telephelyen. Az új példaértékű gyártóüzem kifejezetten a P sorozatú bolygókerekes hajtóművek, valamint az újonnan kifejlesztett X sorozatú ipari hajtóművek gyártására épült. Az X sorozatú homlokkerekes és kúp-homlokkerekes hajtóművekkel felfelé bővült az SEW-EURODRIVE termékválasztéka, amely ezután az egész világon kiszolgálta a nagy forgatónyomatékot biztosító és robusztus nagyméretű hajtóművek iránti igényeket a darabárukat és az ömlesztett árukat szállító berendezések, valamint a nagy technológiai gépek területén.

  • 2010

    Nagyméretű hajtóművek gyára Bruchsalban

    2010

    Nagy hajtóművek, nagy jövő

    Megnyílt a nagyméretű hajtóművek gyára Bruchsalban. Baden-Württemberg tartomány legnagyobb építkezése – legalábbis egy ideig – kevesebb mint 2 év alatt impozáns gyártóterületté alakult.

    Rainer Blickle, az SEW-EURODRIVE tulajdonosa és ügyvezetője és Stefan Mappus tartományi miniszterelnök közösen helyezték üzembe az új gyárat. Így kezdődött meg a kikötőkben, a bányászatban és a cementmalmokban alkalmazott nagy ipari hajtóművek gyártása.

    A 100 millió eurós projekt 60 000 négyzetméter beépített területen fekszik, és új mércét állít fel a fenntarthatóság tekintetében: a tetőn elhelyezett napelemek mintegy 145 000 kWh teljesítményt biztosítanak.

    Nagyméretű hajtóművek gyára Bruchsalban
    SEW kép

    Nagyméretű hajtóművek gyára Bruchsalban