Rövid felépítés
speciális konstrukcióval, ami csökkenti a súlyt és a motor hosszát.
Jó variálhatóság
ami lehetővé teszi a motor és a fék egyéni összeállítását.
Működés- és kopásellenőrző diagnosztikaegység (opcionális)
ami érintésmentes működésével folyamatosan információt ad az egyes részfékek működéséről és kopásáról.
Funkcionális biztonság (opcionális)
EN ISO 13849-1 szerinti tanúsítással.
A rendezvénytechnikai ágazatban a DIN 56950-1 szabvány követelményei teljesülnek.
Mechanikus fékjeink egyenárammal gerjesztett elektromágneses tárcsafékek, amelyek elektromosan nyitnak és rugóerővel fékeznek. A feszültségellátás megszakítása esetén a fék működébe lép. Így kielégíti az alapvető biztonsági követelményeket.
Ha a féket felszerelik kézi fékkioldással, akkor mechanikusan is nyitható. A mechanikus nyitást önműködően visszaugró kézikar vagy rögzíthető menetes csap teszi lehetővé. A féket vagy a motor csatlakozódobozában, vagy a kapcsolószekrényben elhelyezett fékvezérlő vezérli.
A fék-modulrendszer variálhatóságának köszönhetően az adott motorra 3 különböző fékméret közül választhat. Emellett a féknyomaték különböző rugókötegekkel variálható. A féknyomatékok ebből eredő sokfélesége az Ön követelményeire is kínál megoldást.
A funkcionális biztonság területének követelményeihez fék-modulrendszerünkből választható az EN ISO 13849-1 szerint biztonságosnak értékelt fék is. Ezek kiegészítik a biztonságos fékrendszert, ami lehetővé teszi a kívánt teljesítményszintnek megfelelő „biztonságos lefékezés” és „biztonságos tartás” biztonsági funkció megvalósítását.
Fék-modulrendszerünk tartalmaz vízszintes üzemben az EN ISO 13849-1 szerinti „d” teljesítményszintig, függőleges üzemben „c” teljesítményszintig alkalmazható biztonságosnak értékelt fékeket is.
Ipari környezetben vagy rendezvénytechnikai területen a biztonságos fékrendszer megvalósításának szokásos megoldása 2 darab párhuzamosan elrendezett motor alkalmazása, egyszeres fékkel – biztonságos, de nem különösebben helytakarékos vagy kedvező költségű.
Az SEW-EURODRIVE modern BF../BT.. dupla fékeivel biztonságos fékrendszer alakítható ki, 2 redundáns részleges fékkel egyetlen hajtáson. A dupla fék mindkét kivitele eléri a legmagasabb „e” (PL e) teljesítményszintet ipari berendezésekben, valamint rendezvénytechnikai alkalmazásokban, pl. színházakban.
A dupla fék előnyei: csekély beépítési helyigény, csökkentett telepítési ráfordítás és ezáltal kisebb költségek. A biztonságos fékrendszerré történő kiegészítéssel teljesen új lehetőségek adódnak a funkcionális biztonság területén mind a gépek, mind az emberek vonatkozásában.
DR.. típussorozatú motorunk a szükséges féknyomatéktól vagy fékezési munkától függően kombinálható az optimális BE.. fékkel. Emellett a 90-es kiviteli mérettől még egy különlegességet kínál a fékek motorra szerelése. Maga a fék egy dörzslapra van szerelve, amelyet már csak a csapágypajzshoz erősítenek. Az egységet így lecserélheti akár nagyobb vagy kisebb fékre is a motor felnyitása, leszerelése vagy cseréje nélkül.
Fékeink emellett mechanikusan is oldhatók, ha fel vannak szerelve kézi fékkioldással. A kézi fékkioldásra két lehetőség van:
A követelményektől és a használati körülményektől függően különböző fékvezérlőket választhat az egyenárammal gerjesztett tárcsafékek vezérléséhez. Minden fékvezérlő alapkivitelben varisztorral védett a túlfeszültség ellen.
A fékvezérlőket vagy közvetlenül a motoron a csatlakozódobozba, vagy a kapcsolószekrénybe építjük be. A 180 (H) szigetelési osztályú és a robbanásvédett motorok esetében (kivétel a 3D kategória) a vezérlőrendszert a kapcsolószekrényben kell elhelyezni. A könnyebb megkülönböztetés érdekében a különböző fék-egyenirányítók házai különböző színűek (= színkód).
A váltakozó áramra csatlakozó fékek tápfeszültségét vagy külön vezetik a készülékhez, vagy a csatlakozótérben a motor tápfeszültségéről ágaztatják le. A tápellátás a motor hálózati feszültségéről csak fix fordulatszámú motorok esetében megengedett. Pólusátkapcsolású motoroknál és frekvenciaváltóval történő üzemeltetés esetén a fék tápfeszültségét külön kell a készülékhez vezetni.
Ezenkívül figyelembe kell venni, hogy a motor hálózati feszültségéről történő táplálás esetén a motor maradék feszültsége késlelteti a fék reakcióját. Csak külön tápellátás esetén érvényes a fékek műszaki adatainál megadott t2l fékbefogási idő a váltakozó áramú oldalon történő lekapcsoláshoz.
Motortípus | Féktípus | Wössz 106J | Féknyomaték-lépcsők Nm | |||||||
… | … | … | … | |||||||
DR..90 | BE1 | 120 | 5 | 7 | 10 | |||||
BE2 | 165 | 7 | 10 | 14 | 20 | |||||
BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | |||||
DR..100 | BE2 | 165 | 10 | 14 | 20 | |||||
| BE5 | 260 | 14 | 20 | 28 | 40 | 55 | |||
… | … | … |
Az alkalmazott fékrugók fajtája és száma határozza meg a féknyomaték nagyságát. Az önálló fékként megrendelt féket kifejezett eltérő megrendelés hiányában gyárilag MBmax maximális lehetséges féknyomatékkal látjuk el. Különálló motorok és hajtóműves motorok esetében a szabványos féknyomaték a motor névleges nyomatékától függ, és eltérhet az MBmax maximális lehetséges féknyomatéktól. A kiegészítő fékrugó-kombinációknak köszönhetően választhatja ugyanahhoz a fékmérethez az MBred kisebb féknyomatékokat.
Féktípus | MBmax Nm | Csökkentett féknyomaték, MBred Nm | Wkarb 106J | t1 10-3s | t2 10-3s | PB W | ||||||
BG | BGE | t2II | t2I | |||||||||
BMG02 | 1,2 | 0,8 | 15 | 28 | 10 | 100 | 25 | 15 | ||||
BR03 | 3,2 | 2,4 | 1,6 | 0,8 | 200 | 25 | 3 | 30 | 26 | 200 | ||
BE05 | 5,0 | 3,5 | 2,5 | 1,8 | – | – | 120 | 34 | 15 | 10 | 42 | 32 |
BE1 | 10 | 7,0 | 5,0 | – | – | – | 120 | 55 | 10 | 12 | 76 | 32 |
BE2 | 20 | 14 | 10 | 7,0 | 5,0 | – | 180 | 73 | 17 | 10 | 68 | 43 |
BE5 | 55 | 40 | 28 | 20 | 14 | – | 390 | – | 37 | 10 | 70 | 49 |
BE11 | 110 | 80 | 55 | 40 | 20 | – | 640 | – | 41 | 15 | 82 | 76 |
BE20 | 200 | 150 | 110 | 80 | 55 | 40 | 1000 | – | 57 | 20 | 88 | 100 |
BE30 | 300 | 200 | 150 | 100 | 75 | – | 1500 | – | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE32 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 150 | 1500 | – | 60 | 16 | 80 | 130 |
BE60 | 600 | 500 | 400 | 300 | 200 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE62 | 1200 | 1000 | 800 | 600 | 400 | 2500 | 90 | 25 | 120 | 195 | ||
BE120 | 1000 | 800 | 600 | 400 | – | – | 390 | – | 120 | 40 | 130 | 250 |
BE122 | 2000 | 1600 | 1200 | 800 | – | – | 300 | – | 120 | 40 | 130 | 250 |
A következő táblázatok a motor csatlakozódobozába és a kapcsolószekrénybe szerelhető fékvezérlők műszaki adatait tartalmazzák. A könnyebb megkülönböztetés érdekében a különböző házak különböző színűek (színkód).
Típus | Funkció | Feszültség | Tartóáram IHmax A | Típus | Cikkszám | Színkód |
BG | egyutas egyenirányító | 230 – 575 V AC | 1,4 | BG 1.4 | 827 881 4 | fekete |
150 – 500 V AC | 1,5 | BG 1.5 | 825 384 6 | fekete | ||
24 – 500 V AC | 3,0 | BG 3 | 825 386 2 | barna | ||
BGE | egyutas egyenirányító elektronikus átkapcsolással | 230 – 575 V AC | 1,4 | BGE 1.4 | 827 882 2 | piros |
150 – 500 V AC | 1,5 | BGE 1.5 | 825 385 4 | piros | ||
42 – 150 V AC | 3,0 | BGE 3 | 825 387 0 | kék | ||
BSR | egyutas egyenirányító + áramrelé az egyenáramú oldalon történő lekapcsoláshoz | 150 – 500 V AC | 1,0 | BGE 1.5 + SR 11 | 825 385 4 826 761 8 | piros – |
1,0 | BGE 1.5 + SR 15 | 825 385 4 826 7621 8 | piros – | |||
1,0 | BGE 1.5 + SR19 | 825 385 4 826 246 2 | piros – | |||
42 – 150 V AC | 1,0 | BGE 3 + SR11 | 825 387 0 826 761 8 | kék – | ||
1,0 | BGE 3 + SR15 | 825 387 0 826 762 6 | kék – | |||
1,0 | BGE 3 + SR19 | 825 387 0 826 246 2 | kék – | |||
BUR | egyutas egyenirányító + feszültségrelé az egyenáramú oldalon történő lekapcsoláshoz | 150 – 500 V AC | 1,0 | BGE 1.5 + UR 15 | 825 385 4 826 759 6 | piros – |
42 – 150 V AC | 1,0 | BGE 3 + UR 11 | 825 387 0 826 758 8 | kék – | ||
BS | varisztoros védőkapcsolás | DC 24 V | 5,0 | BS24 | 826 763 4 | tengerkék |
BSG | Elektronikus átkapcsolás | DC 24 V | 5,0 | BSG | 825 459 1 | fehér |
BMP | egyutas egyenirányító elektronikus átkapcsolással, integrált feszültségrelével az egyenáramú oldalon történő lekapcsoláshoz | 230 – 575 V AC | 2,8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | – |
Típus | Funkció | Feszültség | Tartóáram IHmax A | Típus | Cikkszám | Színkód |
BMS | egyutas egyenirányító, mint a BG | 230 – 575 V AC | 1,4 | BMS 1.4 | 829 830 0 | fekete |
150 – 500 V AC | 1,5 | BMS 1.5 | 825 802 3 | fekete | ||
42 – 150 V AC | 3,0 | BMS 3 | 825 803 1 | barna | ||
BME | egyutas egyenirányító elektronikus átkapcsolással, mint a BGE | 230 – 575 V AC | 1,4 | BME 1.4 | 829 831 9 | piros |
150 – 500 V AC | 1,5 | BME 1.5 | 825 722 1 | piros | ||
42 – 150 V AC | 3,0 | BME 3 | 825 723 X | kék | ||
BMH | egyutas egyenirányító elektronikus átkapcsolással és fűtőfunkcióval | 230 – 575 V AC | 1,4 | BMH 1.4 | 829 834 3 | zöld |
150 – 500 V AC | 1,5 | BMH 1.5 | 825 818 X | zöld | ||
42 – 150 V AC | 3,0 | BMH 3 | 825 819 8 | sárga | ||
BMP | egyutas egyenirányító elektronikus átkapcsolással, integrált feszültségrelével az egyenáramú oldalon történő lekapcsoláshoz | 230 – 575 V AC | 1,4 | BMP 1.4 | 829 832 7 | fehér |
150 – 500 V AC | 1,5 | BMP 1.5 | 825 685 3 | fehér | ||
42 – 150 V AC | 3,0 | BMP 3 | 826 566 6 | világoskék | ||
230 – 575 V AC | 2,8 | BMP 3.1 | 829 507 7 | – | ||
BMK | egyutas egyenirányító elektronikus átkapcsolással, 24 VDC vezérlőbemenettel, megszakítás az egyenáramú oldalon | 230 – 575 V AC | 1,4 | BMK 1.4 | 829 883 5 | tengerkék |
150 – 500 V AC | 1,5 | BMK 1.5 | 826 463 5 | tengerkék | ||
42 – 150 V AC | 3,0 | BMK 3 | 826 567 4 | világospiros | ||
BMV | fékvezérlő készülék elektronikus átkapcsolással, 24 VDC vezérlőbemenettel és gyors lekapcsolással | DC 24 V | 5,0 | BMV 5 | 1 300 006 3 | fehér |
BST | Biztonsági fékvezérlő elektronikus átkapcsolással és közbenső körös tápellátással | AC 460 | 0,6 | BST 0.6S | 08299714 | – |
AC 400 | 0,7 | BST 0.7S | 13000772 | – | ||
AC 230 | 1,2 | BST 1.2S | 13001337 | – |
Az SEW-EURODRIVE hajtásai opcionálisan kaphatók biztonságosnak értékelt komponensekkel, például fékkel és/vagy jeladóval is.
A biztonságosnak értékelt integrált fékeket a motor teljesítménytábláján egyértelműen FS-logóval jelöljük, például FS02. Ez lehetővé teszi a biztonsági funkciók megvalósítását és azok teljesítményszintjének értékelését az EN ISO 13849-1 szabványnak megfelelően.
Biztonsági funkciók a fékeinkhez
A biztonságos fékrendszer kiegészítéseként statikus és dinamikus fékdiagnosztika áll rendelkezésre a MOVI-PLC® vezérlőhöz.
BF.. dupla fék | BT.. dupla fék |
ipari környezetben történő alkalmazásra tervezve | rendezvénytechnikai területen történő alkalmazásra tervezve |
opcióként biztonságos dupla fékként az EN ISO 13849-1 szerinti „funkcionális biztonság” feladatára | mindig biztonságos dupla fékként az EN ISO 13849-1 szerinti „funkcionális biztonság” feladatára |
kiegészíti a biztonságos fékrendszert a legmagasabb „e” teljesítményszintig | kiegészíti a biztonságos fékrendszert a legmagasabb „e” teljesítményszintig |
rendezvénytechnikai területre tervezve és tanúsítva DIN 56950-1 szerint | |
speciális csillapító tulajdonságainak köszönhetően különösen halk |
A dupla fék két részfékjét egyidejűleg kioldó, önműködően visszaugró HR kézi fékkioldás mellett most elérhető a HT kézi fékkioldás opció is. A HR opció alapfunkcióján kívül egy speciális mechanizmussal rendelkezik a fékoldó karon. Ez lehetővé teszi bármelyik vagy mindkét részfék együttes kioldását.
A dupla fékek BF11/BT11, BF20/BT20 és BF30/BT30 kiviteli méretekben kaphatók, 2×20 Nm-től 2×300 Nm-ig terjedő névleges féknyomatékokkal.
Sajátosságok:
Az érzékelőrendszer teljesen érintésmentesen látja el az egyes részfékek folyamatos működés- és kopásellenőrzésének feladatát. Mutatja a fék kapcsolási állapotát, felügyeli a megengedett kopást és folyamatosan méri az aktuális üzemi légrést.
BF.. | Rugóerejű dupla fék méretadattal, ipari alkalmazásokhoz |
BT.. | Rugóerejű dupla fék méretadattal, színházi alkalmazásokhoz |
Motortípus | Féktípus | Wkarb 106J | Féknyomaték-lépcsők Nm | ||||||||
DR.112/132 | BF11 BT11 | 2×285 2×190 | 2×20 | 2×28 | 2×40 | 2×55 | 2×80 | 2×110 | |||
DR.160 | BF20 BT20 | 2×445 2×300 | 2×55 | 2×80 | 2×110 | 2×150 | 2×200 | ||||
DR.180 | BF30 BT30 | 2×670 2×450 | 2×75 | 2×100 | 2×150 | 2×200 | 2×300 |
A dupla fék „funkcionális biztonság” funkciós vagy anélküli ipari alkalmazásokban alkalmazható. Rendezvénytechnikai alkalmazásokhoz, pl. színházakba, kapható a rendkívül halk BT.. „funkcionális biztonság” kivitel, amelyik teljesíti a speciális rendezvénytechnikai normatív követelményeket.
– Biztonságosnak értékelt BF.. dupla fék (FS02) PL e teljesítményszintig az EN ISO 13849-1 szerint
– Biztonságosnak értékelt BT.. fék (FS02) PL e teljesítményszintig az EN ISO 13849-1 szerint és a DIN 56950-1 szerint
– Statikus és dinamikus fékdiagnosztika SEW kontrollerhez (MOVI-PLC® / CCU), fékkiegészítőként
– Biztonságos BST fékmodul mint biztonságos fékvezérlő (SBC biztonsági funkció) PL d teljesítményszintig az EN ISO 13849-1 szerint