-
Állványkiszolgáló berendezések hajtás- és biztonságtechnikája
Szervo-hajtástechnikánkkal és átgondolt biztonsági koncepcióval segítjük tovább a Winkel céget a műszaki fejlődés útján.
A raktárüzemeltetők számára a csomagsűrűség és az átrakási teljesítmény a két lényegi fontosságú kérdés. Az új konstrukciónak köszönhetően a Winkel állványkiszolgáló berendezései könnyebbé váltak, nincs szükségük pufferre és kisebbek a ráállási méreteik.
A nehéz terhek lineáris mozgatásában több mint 30 év tapasztalattal rendelkező Winkel GmbH ügyfelei intralogisztikai rendszerintegrátorok. A württembergi Illingenben található cég munkatársai hosszú évek óta szerkesztenek és szerelnek állványkiszolgáló berendezéseket. Biztonsági komponenseinkkel és korszerű hajtástechnikánkkal teljesen újszerű hajtáskoncepciót lehetett kidolgozni a Winkel állványkiszolgáló berendezései számára. Az ügyfél ezzel az új koncepcióval lényegesen jobb ráállási méreteket, nagyobb oszlopmerevséget, és kisebb tömeget tudott megvalósítani. Ezáltal természetesen az energiaigény is kisebb.
A raktárüzemeltetők számára a csomagsűrűség és az átrakási teljesítmény a két lényegi fontosságú kérdés. Az állványkiszolgáló berendezéseket gyakran két motorral hajtják, amelyek súrlódó kapcsolattal viszik át a hajtóerőt a sínre. Ennél a megoldásnál nem kerülhető el a kopás, mivel a hajtógörgők a súrlódó kapcsolatnál megcsúszhatnak (kipöröghetnek). Attól függően, hogy az emelőkocsi éppen melyik pozícióban van, az állványkiszolgáló berendezés tehersúlypontja lehet alul, közepén vagy legrosszabb esetben az oszlop végén. Ebben az esetben gyorsításkor lengés lép fel.
Ezeknek a lengéseknek a kiegyenlítésére a hagyományos hajtáskoncepciónál a motorral ellenlengetést végeztetnek. A hajtást ilyenkor speciálisan kell erre a maximális kitérésre méretezni. Ez a tervezéskor a hajtóműves motor és a frekvenciaváltó szempontjából kb. 25-30%-kal nagyobb hajtásteljesítményt jelent, ami megint csak magasabb beszerzési költségeket eredményez.
Műszaki fejlődés a Winkel cégnél
A Winkel a Colibri állványkiszolgáló berendezéssel nem a hagyományos utat járja. Ennél az új hajtáskoncepciónál az oszlop fent és lent kardántengellyel, alakzáró módon, fogaskerékkel és fogasléccel van hajtva. Ezáltal kétszeres védelmet élvez és kedvezőbbek a deformációs értékei. Ennél a hajtásmegoldásnál a maximális terhelés a legrosszabb esetben az oszlop közepére esik. Így azonos terhelési viszonyok esetén az erőkar a felére, a hajlítónyomaték a negyedére, a lehajlás pedig 1/16-ára csökken, és a lengés szempontjából ez a mérvadó. Ennek következtében az állványkiszolgáló berendezés sokkal könnyebb és merevebb lehet. Így csekély áramfogyasztású hajtások is alkalmazhatók.
A helyváltoztató hajtást a Winkel a mi F87CM112H hajtóműves motorunkkal és MOVIAXIS® MXA81A többtengelyes szervoszabályozóval valósította meg.
A hagyományos állványkiszolgáló berendezéseknél hidraulikus végütközőket használnak. Ekkor ún. ráállási méret – az állvány és az épületfal közötti vízszintes pufferzóna – szükséges. A fal távolsága a puffer hosszával eltolódik. Az új hajtáskoncepcióval a Winkel / SEW-EURODRIVE biztonságtechnika kedvezőbb ráállási méreteket tesz lehetővé, elhagyva a hidraulikus puffert és a túlhaladási tartományt. Így a hajtástechnikától függetlenül, teljesen önállóan működik.
A MOVISAFE® UCS12B biztonsági felügyelet értékeli ki az abszolútérték-jeladók jeleit. Felügyeli továbbá az üzemi menetgörbét, és lehetővé teszi a biztonsági pozíciók (SLP) elérését. A rendszer szabályos időközönként funkcionális féktesztet hajt végre. A biztonsági fékrendszer megfelel az EN ISO 13849-1 szabvány szerinti „d” teljesítményszintnek. A megoldást a TÜV Südwest független bevizsgáló intézet tanúsította, és igazolta a szabványnak való megfelelőségét.
Az állványkiszolgáló berendezésnek egy kicsit túl kell mennie a soron, hogy az utolsó rekeszt is ki tudja szolgálni a teherfelvevő eszközzel. Ennek eredményeképpen a sín egy kicsit túlnyúlik az állványon, emiatt az alátámasztáshoz áthidalást igényel. A Winkel állványkiszolgáló berendezése az új hajtáskoncepcióval rövidebb, ami miatt az áthidalás lényegesen rövidebb lehet, vagy akár teljesen el is hagyható.