Tronrud Engineering: Teljesen automatizált szállítás az akkumulátorcella-gyártásban
Vezető nélküli szállítórendszerek lítium-ion akkumulátorok tisztatéri gyártásához
Az elektromobilitás fellendülőben van, és az akkumulátorok iránti kereslet nagyobb, mint valaha. Az elmúlt években világossá vált, hogy az európai piacnak sürgősen le kell dolgoznia az elsősorban ázsiai akkumulátorcella-gyártással szemben régóta fennálló hátrányát. Ennek érdekében egyre több akkumulátorgyár épül Európában.
Az automatizálási megoldások kulcsfontosságúak ahhoz, hogy lépést lehessen tartani a gyors technológiai fejlődéssel. Ezt a norvég Tronrud Engineering gépgyártó vállalat is felismerte, amellyel együttműködve a MAXOLUTION® vezető nélküli szállítórendszerek felhasználásával egy teljesen automatizált raklap- és konténerszállító rendszert valósítottunk meg közös végfelhasználónk számára – különleges körülmények között.
Az SEW-EURODRIVE és a Tronrud Engineering közös projektje
Alkalmazás: Tisztatérben használt, vezető nélküli szállítórendszer raklapok és konténerek szállításához lítium-ion akkumulátorcellák gyártása során
További információk ügyfelünkről:
A Tronrud Engineering több mint 40 éve fejleszt, gyárt és szállít automatizálási megoldásokat.
A vállalat jelenleg mintegy 150 munkavállalót foglalkoztat az eggemoeni telephelyen és további 50-et az Oslótól délre fekvő mossi telephelyen.
A projekt előzményei:
A Tronrud Engineering és az SEW-EURODRIVE MAXOLUTION® System Solutions közötti együttműködés már hosszabb ideje fennáll: A sorozatgyártás megkezdése előtti „proof of concept” céljából egy vezető nélküli szállítórendszerek ellenőrzésére szolgáló tesztrendszer létesült a végfelhasználó pilotgyárában. Az együttműködés a sikeres tesztprojektet követően is folytatódott.
Vezető nélküli szállítórendszer használata összetett környezetben szigorú tisztatéri követelményekkel és számos interfésszel (pl. légzsilipek, liftek, folyamatos működésű szállítószalagok, speciális gépek)
Vezető nélküli szállítórendszer tesztrendszerének telepítése a sorozatgyártás „proof of concept” igazolása céljából a végfelhasználó pilotgyárában
A sikeres tesztet követően egy új, zöldmezős beruházás keretében került sor az anyagfolyam megvalósítására vezető nélküli szállítórendszerek segítségével
Innovatív automatizálás vezető nélküli szállítórendszerek segítségével:
A lítium-ion akkumulátorcellákat gyártó végfelhasználó vezető nélküli szállítójárművekkel kívánta automatizálni az értékteremtést nem szolgáló tevékenységeket, hogy a munkavállalók kizárólag az értékteremtő feladatokra koncentrálhassanak.
A tisztatérben használt járműveknek és egyéb rendszereknek teljesíteniük kell az ISO 14644-1 6-os osztály (tisztatéri besorolás) követelményeit.
A szabványosított, interoperábilis VDA 5050 kommunikációs interfész használata a flottakezelő szoftver és a járművek között.
Különleges kihívás az akkumulátorgyárban:
A járművek közötti átadás a légzsilipekben pontos pozicionálást és kifinomult biztonságtechnikát igényel. Ezenkívül különböző szinteket (földszint és félemelet) kell leküzdeni, amihez liftek szállítják a vezető nélküli szállítórendszereket és a rakományukat.
Két szigorúan elkülönített terület a vezető nélküli szállítórendszerek számára:
A gyárban több különböző útvonal biztosítja a kijelölt anyagmozgatás fenntartását. Alapvetően két külön terület van a vezető nélküli szállítórendszerek számára: Miközben a vezető nélküli szállítójárműveknek az úgynevezett „szürke területen” semmilyen különleges tisztasági előírásnak nem kell megfelelniük, a „fehér területen” közlekedő vezető nélküli szállítójárművekre az ISO 6-os osztály szerinti szigorúbb követelmények vonatkoznak. A keresztszennyeződés elkerülése érdekében a rakomány átadása speciális légzsilipekben történik.
Az egyik fő útvonal a központi raktár és az egyes gyártási területek (bevonatolás, kalanderezés, hasítás, rakásolás, cellaösszeszerelés) között húzódik a szükséges anyagokkal való ellátás érdekében. A központi raktár közeli területeiről más anyagokat is szállítanak a gyártásba (akkumulátorburkolatok, karbantartási anyagok). A szállítandó anyagok jellemzően különböző fémfóliatekercsek, akkumulátorburkolatok, szeparátorok stb.
A fehér tisztatéri területen az anyagokat a felhasználási helyükre szállítják. Ez közvetlen vagy közvetett úton történik: Ha az anyagot nem közvetlenül szállítják, akkor az átadást további folyamatok előzik meg (pl. komissiózás/szétválogatás és ideiglenes tárolás), amelyek során a raklapokról kis rakományhordozókra kerül az áru. A vezető nélküli szállítójárművek közötti átadásra is ekkor kerül sor. Ezen kívül a raklapok szállítására is vezető nélküli szállítójárműveket használnak a raktárból a „szupermarketbe”, majd a cellaösszeszereléshez vezető úton.
Az első bővítési szakaszban összesen 42 jármű jut szerephez – 31 jármű raklapokat, 11 pedig kis rakományhordozókat szállít. A leghosszabb megtett távolság 345 méter, amely két liftes szakaszt is tartalmaz.
A végfelhasználó megbízható termékeket és járműveket kap egy több évtizedes ipari minőséget képviselő, elismert szolgáltatótól.
karbantartásmentes járműakkumulátor-töltés a MOVITRANS® érintésmentes energiaátvitelnek köszönhetően
gyors és egyszerű karbantartás az SEW-EURODRIVE MAXOLUTION® technológiai modulrendszer szabványosított, ipari minőségű, vezető nélküli szállítórendszerhez tartozó komponenseinek köszönhetően
Tisztatéri megoldás az ISO 6 követelményeinek teljesítésével
A flottakezelő szoftver egyszerű, projektspecifikus testreszabása – az SEW-EURODRIVE saját megoldásának köszönhetően, amely a legújabb kommunikációs technológián alapul
Megbízható, precíz és folyamatbiztos anyagátadás a légzsilipekben – az SEW-EURODRIVE innovatív navigációs és biztonságtechnikai megoldásainak köszönhetően
Megosztott felelősség – kétszeres ügyfélérték:
A Tronrud Engineering és az SEW-EURODRIVE közösen viseli a felelősséget:
Az SEW-EURODRIVE a modulrendszer platformalapú vezető nélküli szállítójárművéért felel, míg a Tronrud a teherfelvevő eszközért és az ügyfélspecifikus interfészekért.
Az SEW-EURODRIVE vállalja a teherfelvevő eszköz integrálását, és egy komplett járművet biztosít megfelelőségi nyilatkozattal együtt.
A követelmények és a kitűzött célok közös elérése érdekében mindkét partner helyszíni támogatást nyújtott az üzembe helyezés során. A két partnercég, az SEW-EURODRIVE és a Tronrud Engineering európai és globális jelenléte a jövőben is lehetővé teszi a gyors helyszíni támogatást.
A MAXOLUTION® innovatív, skálázható és jövőbiztos rendszermegoldásokat kínál a mobil és sínvezérelt szállítástechnika területén. A MAXOLUTION® System Solutions csapataként teljes körű megoldásokat nyújtunk a vezető nélküli szállítórendszerekhez – ez azt jelenti, hogy nemcsak a járműveket, hanem a kapcsolódó szolgáltatásokat is szem előtt tartjuk, a rendszertervezéstől és szimulációtól kezdve az üzembe helyezésen át egészen a telepített rendszer alapszervizeléséig.
A hajtóműves motorok és elektronikai termékek világszerte ismert modulrendszerének példáját követve az autonóm járművek tervezése is egy innovatív, kifejezetten erre a célra kifejlesztett technológiai és szoftveres modulrendszeren alapul. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy egyedi járműveket konfiguráljunk a lehető legkisebb komplexitás mellett.
Ügyfeleink visszajelzései
Skule E. Smørgrav – a Tronrud Engineering ügyvezető igazgatója
„A Tronrud Engineering számára ez a projekt stratégiai és műszaki szempontból is nagyon különleges. Az elektromos autók akkumulátorainak gyártása és a zöld átállás egy gyorsan fejlődő üzletág, ezért a piacon nem nagyon voltak olyan könnyen elérhető megoldások, amelyek minden műszaki követelménynek megfelelnek. … Az SEW-EURODRIVE-ot elsősorban a tapasztalatuk és szakértelmük miatt választottuk, meg azért, mert szerves egységbe integrálják a technológiánkat, amivel minden ügyféligényt ki tudunk elégíteni. Mivel az SEW-EURODRIVE arra törekszik, hogy számos alkalmazáshoz hozzáigazítsa a járműveit, valamint a pilotprojektek megvalósítása és a partnereivel közösen történő megoldáskeresés során végig bátorító hozzáállást tanúsít, a Tronrud számára nem volt kérdés, hogy a MAXOLUTION® System Solutions rendszermegoldásokat választjuk. Szeretném külön kiemelni az SEW-EURODRIVE norvégiai csapatának szerepét, amely kulcsfontosságú partnerként gondoskodott arról, hogy a megfelelő információk eljussanak a megfelelő emberekhez – mind az SEW-EURODRIVE németországi telephelyén, mind a Tronrud Engineeringnél.”
„A Tronrudnál mindig a kihívásokat keressük, és ez a projekt teljesen új területet jelentett számunkra. Jól ismerjük a szállítórendszereket, de ha azokat egy vezető nélküli szállítórendszerrel kell kombinálni, az már egy egészen más szint. ... A Tronrud egyik fő erőssége, hogy akár néhány napon belül is belső teszteket tudunk végezni a működés ellenőrzésére – ez nagy előny, hiszen minden gyártási kapacitásunk házon belül van. Az is nagy kihívást jelentett, hogy az 1000 kg-os terheket hogyan lehet átrakni az egyik vezető nélküli szállítórendszerről a másikra, de a sok-sok teszt és a szoros együttműködés révén megtaláltuk a megfelelő megoldást. A Tronrud Engineering azért döntött az SEW-EURODRIVE mellett, mert közismert, hogy a vállalat kiváló minőséget és megbízható támogatást nyújt. A kölcsönös megértésnek és az átláthatóságnak köszönhetően könnyedén tudtuk kezelni a felmerülő kihívásokat.”
Az ügyfeleinkkel készített interjúk teljes hosszában
Skule E. Smørgrav, CEO / ügyvezető, Tronrud Engineering
Skule Edvard Smørgrav, CEO / ügyvezető, Tronrud Engineering
1. Mitől olyan különleges ez a projekt technológiai szempontból?
A Tronrud Engineering számára ez a projekt stratégiai és műszaki szempontból is nagyon különleges. A projekt minden egyes lépése nagy kitartást igényelt, ezért olyan partnerre volt szükségünk, aki megfelelő járműkínálattal rendelkezik, ugyanakkor hajlandó és képes továbbfejleszteni a járműveket annak érdekében, hogy azok a legszigorúbb szakmai követelményeknek is megfeleljenek – például a nehéz rakományok tisztatéri környezetben történő mozgatása terén. Az elektromos autók akkumulátorainak gyártása és a zöld átállás egy gyorsan fejlődő üzletág, ezért a piacon nem nagyon voltak olyan könnyen elérhető megoldások, amelyek minden műszaki követelménynek megfelelnek. Továbbá döntő fontosságú volt számunkra, hogy partnerünk teljes körű technikai integrációt biztosítson a járművei és az azokra épülő egyedi anyagmozgató rendszereink között, valamint lehetővé tegye a járművek és az anyagfolyam egységes, zökkenőmentes vezérlését.
2. Miért az SEW-EURODRIVE MAXOLUTION® System Solutions rendszermegoldásaira esett a választásuk?
Az SEW-EURODRIVE-ot elsősorban a tapasztalatuk és szakértelmük miatt választottuk, meg azért, mert szerves egységbe integrálják a technológiánkat, amivel minden ügyféligényt ki tudunk elégíteni. Mivel az SEW-EURODRIVE arra törekszik, hogy számos alkalmazáshoz hozzáigazítsa a járműveit, valamint a pilotprojektek megvalósítása és a partnereivel közösen történő megoldáskeresés során végig bátorító hozzáállást tanúsít, a Tronrud számára nem volt kérdés, hogy a MAXOLUTION® System Solutions rendszermegoldásokat választjuk.
3. Az Ön számára mi jelentette a projekt és az együttműködés fénypontját?
Az SEW-EURODRIVE és a Tronrud Engineering közötti projektnek szerintem két kiemelkedő mozzanata volt. Az első és legfontosabb az volt, amikor láttam, hogy a projekt sikere érdekében hogyan dolgoztak tökéletes összhangban a Tronrud mérnökei és projektvezetői, az SEW-EURODRIVE németországi mérnökei, technikusai és termékfelelősei, valamint az SEW-EURODRIVE norvég csapata. Mint minden hasonló projekt esetében, itt is számos technikai és szervezési kihívással szembesültünk, de a két vállalat fáradhatatlanul dolgozott azon, hogy a jó kommunikáció és a résztvevők megfelelő hozzáállása révén megoldást találjon. A másik kiemelkedő élményem az volt, amikor láttuk, hogy a járművek hogyan működnek a végfelhasználónál, és hogy az anyagmozgatási rendszerrel együtt milyen kifogástalanul teljesítik a feladatukat. Ezzel kapcsolatban szeretném külön kiemelni az SEW-EURODRIVE norvégiai csapatának szerepét, amely kulcsfontosságú partnerként gondoskodott arról, hogy a megfelelő információk eljussanak a megfelelő emberekhez – mind az SEW-EURODRIVE németországi telephelyén, mind a Tronrud Engineeringnél.
1. Mitől olyan különleges ez a projekt technológiai szempontból?
A Tronrud Engineeringnél mindig a kihívásokat keressük, és ez a projekt teljesen új területet jelentett számunkra. Jól ismerjük a szállítórendszereket, de ha azokat egy vezető nélküli szállítórendszerrel kell kombinálni, az már egy egészen más szint. Minden új projekthez úgy állunk hozzá, hogy hiszünk a megvalósíthatóságában – csak annak módját kell kiderítenünk. Ha megértjük az ügyfél elvárásait, és ez alapján összeállítjuk a megfelelő csapatot, nem tart sokáig, hogy megtaláljuk a végleges megoldást. A projekt másik kulcsfontosságú tényezőjét az ISO6 szabvány jelentette. Kezdetben nem teljesen értettük a követelményeket, de miután mindent tisztáztunk, már könnyen ment a kivitelezés. Egy másik fontos kérdés a rakomány volt, és az, hogy a raklapot hogyan lehet biztonságosan rögzíteni a szállítószalagon. A Tronrud Engineering egyik fő erőssége, hogy néhány napon belül belső teszteket tudunk végezni a működés ellenőrzésére – ez nagy előny, hiszen minden gyártási kapacitásunk házon belül van. Az is nagy kihívást jelentett, hogy az 1000 kg-os terheket hogyan lehet átrakni az egyik vezető nélküli szállítójárműről a másikra, de a sok-sok teszt és a szoros együttműködés révén megtaláltuk a megfelelő megoldást.
2. Miért az SEW-EURODRIVE MAXOLUTION® rendszermegoldásaira esett a választásuk?
A Tronrud Engineering azért döntött az SEW-EURODRIVE mellett, mert közismert, hogy a vállalat kiváló minőséget és megbízható támogatást nyújt. Korábbi projektjeink során is mindig gyors és problémamentes támogatást kaptunk. Amikor belevágtunk ebbe a projektbe, azonnal éreztük, hogy jól fog működni a közös munka, hogy megértjük egymást, és egy közös cél érdekében dolgozunk. A Tronrud Engineeringnél mindig is azt vallottuk: ha nem muszáj, az ember ne adja ki a kezéből a termék feletti irányítást. Ezért arra kértük az SEW-EURODRIVE-ot, hogy a teljesen megrakott vezető nélküli szállítójárművet a liftjeink segítségével juttassa el az egyik szintről a másikra. Ilyet korábban még nem csináltunk, de megoldjuk – ez volt az SEW-EURODRIVE válasza, és ma már látjuk, hogy a rendszer kiválóan működik.
3. Az Ön számára mi jelentette a projekt és az együttműködés fénypontját?
Egy olyan szintű együttműködés egy német vállalattal, mint amilyen ebben a projektben megvalósult, újdonság volt számunkra, és úgy gondolom, az SEW-EURODRIVE számára is. A kölcsönös megértés és az átláthatóság révén „könnyedén” le tudtuk küzdeni a projekt során felmerülő kihívásokat. Ezen az üzleti szinten jelentős különbségek vannak az SEW-EURODRIVE és a Tronrud Engineering között, de a kölcsönös megértés és elfogadás révén bármi lehetséges. Azt is látjuk, hogy ha a jövőben még szorosabb együttműködésre nyílna lehetőség, akkor azt mindketten szívesen vállalnánk. Az, hogy ilyen magas szinten dolgozhattunk a vezető nélküli szállítórendszerekkel, újdonság volt a Tronrud Engineering számára, és úgy gondolom, hogy az SEW-EURODRIVE számára is újdonságot jelentett a közös munka egy rendszerintegrátorral. Ezt nagyra értékeltük.
Az SEW-EURODRIVE MAXOLUTION® connected fleetmanager flottakezelő szoftvere a vezető nélküli szállítórendszerek központi vezérléseként biztosítja a szállítási megrendelések kezelését, a járművek diszpozícióját és a megrendelések feldolgozását. A flottakezelő szoftver ehhez a szabványosított „VDA5050” kommunikációs interfészt használja.
Tulajdonságok:
A fölérendelt rendszerből érkező szállítási megrendelések fogadásának és rangsorolásának kezelése
Járműdiszpozíció a legmegfelelőbb jármű meghatározásához
Forgalomirányítás a járműméretek figyelembevételével
Energiamenedzsment a járműflotta megbízható és jól teljesítő energiaellátása érdekében
Útvonalmenedzsment a lehetséges útvonal-kombinációk kiszámításához és az optimális útvonal kiválasztásához
Felhasználóbarát felhasználói felület és könnyű hozzáférés webböngészőn keresztül
Platformjármű integrált görgős szállítóval
Méretek: H = 1400 mm, Sz = 1200 mm, Ma = 600 mm
Átadási magasság (görgős szállító): 500 mm
Max. teherbírás: 1000 kg (teherfelvevő eszközzel együtt)
Max. sebesség: 1,5 m/s
Futómű: kétirányú
Pozicionálási pontosság: ± 2 és 10 mm között
Átfogó biztonságtechnika az egész jármű számára:
biztonsági szkennerek manipulációellenőrzéssel
Integrált biztonsági vezérlés különböző biztonsági funkciók ellátására, például sebességfüggő védőtartomány-átkapcsolás, biztonságos nyomatéklekapcsolás, biztonságos sebesség stb.
a teherfelvevő eszköz teljes körű integrációja a járműbiztonsági rendszerbe
Lézeres SLAM navigáció, lézeres parkolással és Data Matrix kódalapú finompozicionálással kombinálva – különösen a biztonság szempontjából fontos területeken: járműről járműre történő teherátadás
MOVITRANS® vezető nélküli szállítórendszerekhez
A MOVITRANS® induktív energiaellátás segítségével a vezető nélküli szállítójárművek érintésmentesen kapnak energiát. A kopásmentes energiafelvétel álló helyzetben (pontszerűen) vagy menet közben történik az energiával ellátott pályákon.
Előnyei:
Optimális járműszám, mivel elkerülhetők az állásidők (pl. töltés menet közben vagy teherátadás közben)
Egyszerű és decentralizált telepítés
Telepíthető padlóba süllyesztve vagy padlóra fektetve
Karbantartásmentes
Érzékeny területeken is használható (pl. tisztatér, élelmiszeripar)