Europa-Park: Induktív töltéstechnológia a kisvasúthoz

  • A videó aktiválásával a Youtube adatokat továbbít az USA-ba. További információk az adatvédelmi irányelvekben.

„Tü-tű” – kipufogógáz nélkül: Nosztalgikus külsejű elektromos mozdony

A Europa-Park legrégebbi személyszállítója, a történelmi kisvasút búcsút int a belső égésű motornak. A környezetbarát elektromos hajtásra való átállás a legmodernebb technológiával valósul meg. Az SEW-EURODRIVE nemcsak a hajtástechnikát biztosítja, hanem az érintésmentes MOVITRANS® spot töltéstechnológiát, az energiatárolókat és a vezérléstechnikát is. A nosztalgikus gőzhatás – hangban és látványban – továbbra is megmarad, de a korábban használt belső égésű motorok hátrányai nélkül.

A projekt dióhéjban

Az Europa-Park logója
  • Ügyfél: Europa-Park GmbH & Co Mack KG
  • Település: Rust (Németország)
  • Iparág: Szórakoztató ipar
  • Alkalmazás: Kisvasút

További információk az Europa-Parkról:

  • Családi vállalkozás (a Mack család 8. generációja vezeti)
  • Eredetileg a Mack anyavállalat által gyártott vidámparki játékok bemutatóhelyének indult
  • Látogatószám: évente több mint 5,7 millió fő
  • Teljes terület: 950 000 négyzetméter
  • Munkatársak száma: 3 600 fő a szezonban
  • Gyakornokok: több mint 100 fő
  • 1975: Megnyitás a Balthasar-kastély 160 000 négyzetméteres területén
  • 1975: az első vidámparki játékok: kisvasút, African Queen lapátkerekes hajó és autóverseny a Silverstone-pályán
  • 1978: az első egymilliós látogatószám
  • 1982: Olaszország volt az első tematikus részleg, ezzel vette kezdetét az Európa-koncepció. Azóta további 14 ország tematikus részlege nyílt meg a parkban (Hollandia 1984, Anglia 1988, Franciaország 1990, Skandinávia 1992, Ausztria 1992, Svájc 1993, Spanyolország 1994, Németország 1996, Oroszország 1998, Görögország 2000, Portugália 2005, Izland 2009, Luxemburg 2016, Írország 2016)
  • 1984: az első hullámvasút („Enzian” alpesi expressz)
  • 1995: az első szálloda
  • 2019: Rulantica vízi park
Kisvasút az Oroszország állomáson
Kisvasút az Oroszország állomáson
Kisvasút az Oroszország állomáson
  • A vasút környezetbarát átalakítása
  • Átalakítás üzem közben
  • Fenntartható energiaellátás
  • Gyors alkatrészellátás szerviz esetén
  • Rövid töltési idők
  • A vonat nosztalgikus hangulatának megőrzése
  • Nagyfokú biztonság
Bebetonozott MOVITRANS® TFS mezőlemezek az állomáson
Bebetonozott MOVITRANS® TFS mezőlemezek az állomáson
Bebetonozott MOVITRANS® TFS mezőlemezek az állomáson

Decentralizált érintésmentes töltéstechnológia és decentralizált hajtástechnika

  • Mobil alkatrészek a mozdonyon:
    • MOVI-DPS® energiatároló rendszer
    • Biztonságos, kétcsatornás rendszerlekapcsolás az UCS10B biztonsági vezérléssel
    • 4 darab MOVIGEAR® MGF..-DSM.. hajtásegység a mozdonyon
    • MOVIDRIVE® modular alkalmazásátalakító a vezetőállásban
  • Helyhez kötött komponensek mind a négy vasútállomáson:
    • 4 darab MOVITRANS® spot TFS mezőlemez állomásonként a sínek közötti talajba építve
    • 4 darab MOVITRANS® spot TES betápláló egység állomásonként a vágány melletti kapcsolódobozban
Kameranézet a vezetőállásból
Kameranézet a vezetőállásból
Kameranézet a vezetőállásból
  • Üzemeltetés fosszilis energiahordozók használata és üzemanyagköltségek nélkül
  • Kipufogógáz-mentes közlekedés a látogatók számára kellemetlen szagok nélkül
  • Akkumulátormentes elektromos üzemelés – nincs szükség áramsínekre vagy felsővezetékre
  • Gyors töltés az állomáson: mindössze egy perc az utasok fel- és leszállása közben
  • Az elnyelt energia a vonat összes elektromos fogyasztóját ellátja, beleértve a nosztalgikus fény-, hang- és gőzeffektusokat, valamint a karácsonyi díszkivilágítást
  • Jobb munkahelyi ergonómia a mozdonyvezetők számára
  • Az átállás ideje alatt a többi, belső égésű motoros vonat is zavartalanul közlekedhet ugyanazon az útvonalon
  • Sokkal alacsonyabb karbantartási költségek
  • Gyors vevőszolgálat még hétvégén is

A hagyomány és a modern technológia nem zárja ki egymást

Kisvasút az Oroszország állomáson
Kisvasút az Oroszország állomáson
Kisvasút az Oroszország állomáson

Az intelligens és fenntartható villamosítás nemcsak környezetbaráttá, hanem vonzóbbá is teszi a több mint 45 éves kisvasutat a dél-badeni Rustban található Europa-Parkban. A személyszállító az egyik legrégebbi attrakció a hatalmas parkterületen, és egyben a vidámpark első időszakából származó látványosságok egyike, amelyet a látogatók korosztálytól függetlenül nosztalgikus élményként élnek meg, és szívesen szállnak fel a történelmi kisvasútra, hogy egy különleges parkbejáró túrán vegyenek részt, vagy hogy az 1,8 kilométeres távon várakozás nélkül, kényelmesen jussanak el egyik országból a másikba.

A hagyomány kötelez – még akkor is, ha közben a nosztalgiát már az elektromobilitás korszelleme járja át. Az SEW-EURODRIVE egy testreszabott hajtás- és automatizálási csomagot dolgozott ki – érintésmentes töltéstechnológiával és decentralizált energiaellátással –, amely az Europa-Park elektrotechnikai és gépészeti részlegeivel szoros együttműködésben valósult meg. Az első mozdony átalakítása a vidámpark üzemelése közben zajlott, tehát a régi, dízel-, illetve benzinhajtású vonatok továbbra is zavartalanul közlekedtek ugyanazon a pályán.

Az első, fekete-piros színekben pompázó, teljesen elektromos és CO2-mentesen működő vonat 2019 telén állt forgalomba. 2020 nyarán egy újabb elektromos gőzmozdonyos szerelvény következett – az utasok legnagyobb örömére. A tervek szerint a többi szerelvényt is fokozatosan felszerelik a korszerű, környezetbarát hajtástechnikával.

Idézet Steffen Kastentől, az Europa-Park üzemeltetési részlegének vezetőjétől

Több alkalommal is előfordult már, hogy az SEW-EURODRIVE hétvégén segített nekünk.

Megnyitás

Idézet Dr. Hans Krattenmachertől, az SEW-EURODRIVE mechatronikai innovációért felelős ügyvezetőjétől

Ez a projekt mindkét fél számára komoly lehetőségeket rejt magában

Megnyitás

Idézet Bertwin Ley-től, az SEW-EURODRIVE műszaki irodájának (Karlsruhe) Europa-Park projektért felelős ügyfélkapcsolati felelősétől

Új tapasztalatok

Megnyitás

Idézet Dominik Gläßer értékesítési képviselőtől (Mannheimi Műszaki Iroda), projektvezetőtől

700 kilowattszekundum töltés egyetlen perc alatt

Megnyitás

Pillanatképek a projektről

A projekt részletei

A szabadidőpark egyik legrégebbi látványossága elektromos meghajtásra áll át

Kisvasút az Oroszország állomáson / Europa-Park
Kisvasút érintésmentes áramellátással
Kisvasút érintésmentes áramellátással

„Életkor és magasság: min. 0 év, min. 0 cm”

„Élmény: 1. szint: Nyugalom”

Ezek a száraz tények az Europa-Park weboldalán olvashatók az egyik valószínűleg leggyakrabban használt látványosságról.

A kisvasút a park egyik legelső attrakciójaként a Deutsche Allee-nél lévő bejárattól nem messze található. Aki erőtakarékosan és kényelmesen, 10 km/h-s tempó mellett szeretne gyönyörködni a változatos tematikus tájak látványában, annak a családdal együtt érdemes felülnie egy ilyen vonatra, ami tökéletes kezdés egy élményekben gazdag naphoz. Egy teljes kör nagyjából 15 percig tart a parkot átszelő sínhálózaton. De körülbelül 5 perces különbséggel Angliába, Spanyolországba és Oroszországba is el lehet jutni, ha valaki egy rövidke pihenő kedvéért szeretné megszakítani az utazást. Jelenleg öt vonat közlekedik egyenként 86 ülőhellyel. Óránként akár 1750 utas vághat neki a kalandos túrának.

A dízel-, illetve benzinmotorral meghajtott kisvonat több mint 40 éven át pöfögött a hatalmas park területén. Azóta az első két mozdonyt már átállították elektromos hajtástechnikára és fenntartható energiaellátásra. Ezeknél a vonatoknál így már a múlté a kipufogógáz és az ezzel járó szagterhelés. A nosztalgiavasút hangulata viszont megmaradt: a gőz továbbra is tisztán vízből keletkezik, felejthetetlen érzéki élményt nyújtva az utasoknak.

A fosszilis üzemanyagok használata már nem egyeztethető össze a fenntartható szemlélettel

Senki figyelmét nem kerülheti el a park bejáratához vezető, 300 méter hosszú fedett sétány mentén kialakított hatalmas napelemrendszer. Amíg a Silverstar utasai sikoltozva száguldanak a hullámvasúton, a sétány mentén elhelyezett képernyők a szabadidőpark fenntartható energiamenedzsmentjéről tájékoztatnak. A Rulantica vízi világ parkolójában található napelemes kocsibeálló tetején 3000 napelem segíti a megújuló energiaellátást.

Még a Grimm-meséket idéző erdő mellett is energiatermelés zajlik: itt egy vízierőmű biztosítja az áramot. A park saját blokkfűtőművei pedig nemcsak villamos energiát, hanem hőt is szolgáltatnak.

Az Europa-Park így szinte teljesen önellátó energia terén – adja magát tehát a lehetőség, hogy a nosztalgikus kisvasutat is ezzel lássák el.

Az akkumulátoros meghajtás nem jöhetett szóba

A park indulásakor még Westernbahn néven futó kisvasút mozdonyait egy amerikai cég gyártotta az USA megalapítása utáni időszakból származó gőzmozdonyok miniatűr változataként. Az eredeti gyártó ugyan már elektromos meghajtású vonatokat is kínál, de a villanymotorok és lítium-ion akkumulátorok kombinációján alapuló technológia töltése csak áramsínes rendszeren keresztül lehetséges.

Az áramsínek vagy felsővezetékek viszont nem jöhetnek szóba egy olyan vidámparkban, ahol a vasúti átjárókat folyamatosan rengeteg látogató használja. Ráadásul ez a technológia nemcsak a beszerzési, hanem az üzemeltetési és karbantartási költségek szempontjából is túl nagy kiadást jelentene.

Még szerencse, hogy a Europa-Park szoros kapcsolatot ápol a karlsruhei KIT egyetemmel, és a mesterdiploma megszerzéséhez szükséges szakdolgozathoz rendszeresen ad témajavaslatokat. Ezúttal is egy ilyen szakdolgozat adta az alapot ahhoz a komplex projekthez, amelyet csak a park vezetősége és egy megfelelő hajtástechnikai partner szoros együttműködésében lehetett megvalósítani. A választás az SEW-EURODRIVE-ra esett, amellyel az Europa-Park már jó pár évvel ezelőtt is pozitív tapasztalatokat szerzett különféle karbantartási és javítási munkák során.

Az SEW-EURODRIVE gyorsan elérhető szervizszolgálatának munkatársai ugyanis szükség esetén akár hétvégi kiszállást is vállalnak. A szervizes kollégák számára teljesen mindegy, hogy egy saját gyártású hajtást vagy egy másik gyártótól származó hibás hajtóműves motort kell szervizelni.

Decentralizált töltéstechnológia és energiatároló rendszer

Padlóba bebetonozott, helyhez kötött MOVITRANS® spot TFS mezőlemezek
Padlóba bebetonozott, helyhez kötött MOVITRANS® spot TFS mezőlemezek
Padlóba bebetonozott, helyhez kötött MOVITRANS® spot TFS mezőlemezek

Állomásonként négy darab helyhez kötött MOVITRANS® spot TFS mezőlemezt betonoztak be a sínek közé. Amikor a mozdony megáll az állomáson, a MOVI-DPS® energiatárolók ezeken keresztül töltődnek fel induktív, azaz érintésmentes módon – és rendkívül rövid idő alatt. A töltési folyamat nem tart tovább egy percnél – ami pont elég arra, hogy az utasok ki- és beszálljanak.

MOVI-DPS® energiatároló modulok
MOVI-DPS® energiatároló modulok a mozdonyon
MOVI-DPS® energiatároló modulok a mozdonyon

A karbantartásmentes MOVI-DPS® energiatárolók kétrétegű kondenzátorai egy megállás során annyi energiát vesznek fel , amennyi nemcsak a következő állomásig elegendő, hanem azon túl is kitart. Az energiatároló rendszer nemcsak a mozdony meghajtásához szükséges energiát biztosítja, hanem a vonat összes többi elektromos komponensét is ellátja. Ide tartoznak például a mesterségesen előállított fény-, hang- és gőzeffektek.

A biztonság elsődleges szempont

négy MOVITRANS® TES betápláló egység a védőszekrényben
MOVITRANS® TES betápláló egységek védőszekrényben
MOVITRANS® TES betápláló egységek védőszekrényben

A TÜV Süd szigorú feltételeket szabott meg annak érdekében, hogy a rendszer megbízhatóan lekapcsoljon, ha a mezőlemezeken töltés céljából nem tartózkodik vonat. A biztonságos, kétcsatornás lekapcsolást az UCS10B biztonsági vezérlő végzi, amely szükség esetén deaktiválja a MOVITRANS® spot TES betápláló egységeit.

A decentralizált technika és a kapcsolószekrények alkalmazása a kisvasutak esetében nem zárja ki egymást, ugyanis a sínek közelében diszkréten elhelyezett szekrények nemcsak esztétikai szempontból előnyösek, hanem illetéktelen hozzáférés ellen is védik az elektromos komponenseket.

Nagy energiahatékonyságú hajtástechnika

MOVIGEAR® MGFTT4-DSM hajtásegység a mozdony csatlakozója mögött
MOVIGEAR® MGFTT4-DSM hajtásegység a mozdony csatlakozója mögött
MOVIGEAR® MGFTT4-DSM hajtásegység a mozdony csatlakozója mögött

A megfelelő hajtásról négy darab energiahatékony MOVIGEAR® MGFTT4-DSM típusú hajtásegység gondoskodik, amelyek közül az egyiket elöl, a mozdony csatlakozója mögött fedezhetik fel a figyelmes szemlélők.

Magas védettségi fokozatuknak és a HP 200 felületkezelésnek köszönhetően ezek az egységek ideálisak ehhez a feladathoz. A szabályozást a MOVIDRIVE® modular alkalmazásátalakító kéttengelyű moduljai végzik jeladó nélkül.

MOVIDRIVE® modular alkalmazásátalakító a vezetőállásban
MOVIDRIVE® modular alkalmazásátalakító a vezetőállásban
MOVIDRIVE® modular alkalmazásátalakító a vezetőállásban

A frekvenciaváltó szerepét a MOVIDRIVE® modular tölti be, amely kompakt kialakítása és az energiatároló rendszer integrálhatósága révén tökéletesen passzol ehhez az alkalmazáshoz.

Legutóbb megtekintve