Új elektromos függőpálya kabinos szállítószalagokhoz a John Deere traktorszereldéjében

  • Egy elektromos függőpálya sárga emelőkerettel zöld vezetőkabint szállít

    A biztonság az első

    Az új, EHB Safety típusú elektromos függőpályákkal a John Deere rövid idő alatt a legmodernebb biztonságtechnikai szintre fejlesztette kabinos szállítószalagjait.

A John Deere-nél a legmodernebb biztonságtechnika védi az alkalmazottakat a felfüggesztett terhek alatt végzett munka során

Mi a teendő, ha az összeszerelés során használt vezetőkabinos szállítórendszer elavul? A mezőgazdasági gépeket gyártó John Deere mannheimi traktorgyárában nem volt kérdés, mi a teendő: a régi rendszert a lehető legrövidebb időn belül le kell cserélni. A MAXOLUTION®® EHB Safety elektromos függőpálya segítségével megvalósuló korszerűsítésnek köszönhetően a John Deere már a piacon elérhető legkorszerűbb technológiával felszerelt kabinos szállítószalagot üzemelteti – a hajtástechnikától az elektronikán át egészen a biztonságtechnikáig.

A projekt dióhéjban

John Deere GmbH & Co. KG

A John Deere cég logója
  • Település: Mannheim (Németország)
  • Iparág: Mezőgazdasági gépgyártás
  • Alkalmazás: Vezetőkabinok szállítórendszere traktorok összeszereléséhez

További információk a John Deere-ről:

Zöld traktorok sorakoznak a gyárépület előtt
  • 1838-ban alapították az Illinois állambeli Grand Detourban (USA)
  • A vállalat alapítója, John Deere kezdetben polírozott acélból készült ekéket gyártott
  • 1948: a vállalat székhelye átkerült Moline-ba (Illinois)
  • 1959: a német Heinrich Lanz GmbH mezőgazdasági gépgyártó felvásárlása és a mannheimi telephely megalapítása
  • Mannheim a világ második legnagyobb John Deere gyára és a legnagyobb gyártóüzem az USA-n kívül
  • Több mint 60 000 munkavállaló világszerte (2017)

Első a biztonság

Összeszerelt zöld színű John Deere traktorok a gyárcsarnokban
Bevetésre készen: John Deere traktorok
  • korszerűbb traktorgyártás új vezetőkabinos szállítórendszerrel
  • a termelékenység fenntartása háromperces ütemidő szerint a John Deere-nél
  • egyszerű berendezéstervezés
  • a meglévő sínrendszer megtartása
  • a traktorszerelde teljes átalakítása két héten belül
  • az elektronika teljes korszerűsítése
  • a vezetőkabinok biztonságos szállítása az átvételi ponttól a szerelőállomásokig
  • biztonságos munkavégzés a lebegő kabin alatt
  • megbízható és biztonságos emelés és süllyesztés
  • a szerelési terület biztonságtechnikáját naprakész szintre kellett hozni
  • magas színvonalú technológia és vevőszolgálat
  • a pótalkatrészek gyors rendelkezésre állása
  • a rendszer folyamatos felügyelete és diagnosztikája

Minden egy kézből

Sárgára festett szerkezetű elektromos függőpálya hajtástechnikával
Elektromos függőpálya hajtás- és biztonságtechnikával

A John Deere-nél a kabinos szállítószalagok korszerűsítése során a MAXOLUTION® program szinte teljes termékválasztéka szerephez jutott: A hajtóműves motoroktól kezdve a terep közelébe telepített frekvenciaváltón és vezérléstechnikán át egészen a biztonságtechnikáig mindent az SEW-EURODRIVE szállított:

  • 7 darab elektromos függőpálya MAXOLUTION® EHB Safety rendszermegoldással
  • terepközeli hajtástechnika, amely kis helyet igényel, és ellenáll a rázkódásnak
  • kúpkerekes hajtóműves motorok speciális tengelykapcsolóval a hajtómű végfokozatában, a kabinok szállítási sebességéhez és terhelhetőségéhez hangolva
  • többszörösen redundáns biztonsági rendszerek, amelyek biztosítják az alkalmazottak védelmét a lebegő teher alatt végzett munka során
  • a nagy teljesítményű MOVISAFE® PFF-HM31 típusú biztonsági vezérlés lehetővé teszi a pozíciófüggő sebességet és kommunikációt
  • minden egyes egységhez tartozik egy decentralizált MOVIPRO® hajtás-, pozicionáló és járművezérlés, amely két darab 5,5 kW-os hajtóműves motor (emelőhajtás) csoportos meghajtásként történő vezérlését végzi 11 kW teljesítménnyel
  • MOVIFIT® kontroller a 0,55 kW-os mozgatómotor táplálására
  • MOVIVISION® berendezésszoftver az egyszerű tervezéshez, virtuális üzembe helyezéshez, folyamatos felügyelethez és diagnosztikához, beleértve a folyamatban lévő gyártás közbeni állapotfelügyelet

Teljes átépítés mindössze két hét alatt

Traktor-összeszerelés a John Deere-nél: A munkások a lebegő vezetőkabin alatt dolgoznak
Biztonságos traktor-összeszerelés lebegő teher alatt
  • A rendszer teljes átalakítása mindössze két héten belül lezajlott (a John Deere karácsonyi/év végi leállása alatt 2016/2017 fordulóján)
  • az előzetesen szimulált virtuális üzembe helyezés révén jelentősen csökken a valós üzembe helyezési idő
  • A kabinos szállítószalag korszerűsítése: az új MAXOLUTION® EHB Safety elektromos függőpálya most már teljesen megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek
  • Teljes körű hajtásmegoldás a John Deere számára egy kézből
  • Az elektromos függőpálya minden műszaki biztonsági szempontnak megfelel:
    • A vezetőkabinok biztonságos szállítása az átvételi ponttól a szerelőállomásig
    • A vezetőkabin biztonságos felemelése és leengedése
    • Biztonságos munkavégzés a lebegő teher alatt
  • nagyfokú elégedettség a vevőszolgálattal és a tanácsadással
  • A sűrű szervizhálózatnak köszönhetően az SEW-EURODRIVE mindig a mezőgazdasági gépgyártó közelében van
  • megbízható állapotfelügyelet a folyamatban lévő szerelés során
  • nagyfokú rugalmasság: a rendszer könnyen bővíthető vagy módosítható
  • gyors anyagfolyam
  • nagyobb kapacitás: az eddigi 25 000 helyett erős kereslet esetén már akár 45 000 traktort is lehet gyártani

maximális biztonságot nyújtó kabinos szállítószalag a John Deere-től

John Deere Mannheim traktorgyártás: Fülke-szállítószalagok utólagos átalakítása elektromos egysínű rendszerrel (MAXOLUTION® EMS biztonság)
Videó: Bevetés a John Deere mannheimi gyárában

Hogyan lehet akár 850 kilogramm tömegű vezetőkabinokat szállítani, emelni és süllyeszteni a traktorok összeszerelése során? Hogyan lehet megvédeni azokat az alkalmazottakat, akik ilyen lebegő terhek alatt dolgoznak? Hogyan lehet egy biztonságtechnikailag összetett kabinos szállítószalagot a lehető legrövidebb időn belül megbízhatóan felfejleszteni a legkorszerűbb technológiai szintre?

Fedezze fel videónkban, ahol sok más hasznos információt is megtudhat. Élje át testközelből, hogy hogyan készül el egy nagy teljesítményű traktor a John Deere mezőgazdasági gépgyártó mannheimi telephelyén az SEW-EURODRIVE hajtástechnika segítségével. És ismerje meg közelebbről a MAXOLUTION® EHB Safety rendszermegoldásunk előnyeit – egy elektromos függőpályát a legkorszerűbb biztonságtechnikával.

Idézet Hans Zieglertől, a John Deere projektvezetőjétől

A vevőszolgálat és az SEW-EURODRIVE-val való együttműködés is nagyon jól működik.

Megnyitás

Idézet Bernhard Pehlegrimtől, az SEW-EURODRIVE projektvezetőjétől

„MAXOLUTION® EHB Safety megoldásunk a hajtástechnikát, vezérléstechnikát és a biztonsági rendszer komponenseit foglalja magában – az érzékelőket is beleértve.”

Megnyitás

Pillanatképek a projektről

A projekt részletei

Az ősz a betakarítás ideje: A John Deere gondoskodik a traktorutánpótlásról

Közelkép egy John Deere traktorról a kék ég alatt
A mezőgazdaságban traktor nélkül megáll az élet

Legkésőbb nyár végén és ősz elején ismét beindul az élet a földeken. Eljön az aratás ideje. A megfelelő pótkocsival felszerelt traktorok kaszálnak, báláznak, elszállítják a betakarított gabonát a mezőről, vagy újra felszántják a frissen learatott táblákat.

Annak érdekében, hogy a mezőgazdaságban mindig elegendő új traktor álljon rendelkezésre, a mannheimi John Deere gyárban hárompercenként gördülnek le a futószalagról a jellegzetes zöld-sárga színű mezőgazdasági gépek – különböző méretben és motorteljesítménnyel a leendő tulajdonos igényei szerint.

Aratás erőteljes mezőgazdasági gépek nélkül? Ez teljességgel elképzelhetetlen. A jellegzetes formájú és színű traktorok gyakran láthatók földutakon és szántóföldeken, és világszerte tökéletes márkaképviselői az amerikai székhelyű John Deere vállalatnak, amelynek központja az Illinois állambeli Moline-ban található.

Évtizedek óta bevált hajtástechnika

Több zöld-sárga traktor sorakozik egymás mellett a John Deere mannheimi gyárcsarnokában
Bruchsal nélkül nincs traktor a John Deere mannheimi gyárában

Mannheimben hárompercenként gördül le egy-egy „Johnny” – a John Deere-nél így becézik a mezőgazdasági gépeket – a futószalagról. De mi köti össze a John Deere mannheimi traktorgyárát Bruchsallal? Két dolog is: Egyrészt a vezetőkabinok a bruchsali testvérgyárból érkeznek. Másrészt a gyártási folyamat során használt biztonságos hajtástechnika az SEW-EURODRIVE bruchsali központjából származik.

Az SEW-EURODRIVE évtizedek óta megbízható hajtás- és automatizálási megoldásokkal, valamint kiemelkedő szervizszolgáltatással járul hozzá a két gyár magas szintű termelékenységének fenntartásához. Mert az SEW-EURODRIVE számára a minőség, a biztonság és a teljes körű szervizszolgáltatás ugyanolyan fontos, mint a mezőgazdasági gépgyártó számára.

Ez elegendő indok volt a John Deere traktorgyárának vezetői számára ahhoz, hogy a mannheimi, elavult kabinos szállítószalag teljes körű korszerűsítésével is az SEW-EURODRIVE-ot bízzák meg. A John Deere németországi leányvállalata nem elégedett meg azzal, hogy különálló hajtásokat rendeljen. Ehelyett egy teljes körű, hajtástechnikailag korszerűsített megoldás mellett döntöttek egy optimális biztonsági jellemzőkkel rendelkező elektromos függőpályarendszer formájában.

Gyors anyagfolyam a MAXOLUTION® rendszermegoldásnak köszönhetően

A traktorok motorjai a John Deere franciaországi gyárában, az Orléans mellett lévő Saranban készülnek. A vezetőkabinokat ezzel szemben Bruchsalban gyártja a mezőgazdasági gépgyártó – nem messze az SEW-EURODRIVE központjától. A John Deere-nél a kabinok és a traktorok szinkronizált gyártása miatt a kabinok csak közvetlenül a szerelés előtt érkeznek meg. Az átfutási idő mindössze két nap.

Amikor a kabinok kijönnek a mannheimi raktárból, az előszerelés során még kisebb munkafázisokat kell elvégezni. Innen a kabinok egy forgóasztalra kerülnek, amelyen a kabinokat az elektromos függőpálya emelőkeretéhez igazítják. Ehhez targoncavillához hasonló csapok csúsznak be a kabin hátsó oldala alá.

Ez a művelet a John Deere üzemen belüli folyamatában mindig azonos módon történik, még akkor is, ha a kabinok a leendő traktor típusától és méretétől függően eltérő kialakításúak. Az önzárás elvének megfelelően a kabin saját súlya révén rögzül szállítás során. Az így előkészített kabinok a pufferben várakoznak egészen a lehívásig. Az, hogy majd melyik traktorhoz tartoznak, az anyagfolyamban van eltárolva.

Az elektromos függőpálya szállítókocsijai egymás után szállítják a vezetőkabinokat az illesztési folyamat felé. Mivel az „esküvőnek” nevezett folyamat (a kabin és a traktor hajtásrendszerének összekapcsolása) három percnél tovább tart (miközben fenn kell tartani az anyagfolyam háromperces ütemét), az illesztés két párhuzamos soron történik. Egy váltó balra és jobbra osztja el az érkező kabinokat. Így ehhez a munkafázishoz a John Deere mannheimi üzemében kétszeres ütemidő áll rendelkezésre.

Az, hogy milyen jól és gyorsan működik az anyagfolyam, egyrészt az üzemen belüli folyamatok összehangoltságán, másrészt a szállítóberendezésre szabott hajtás- és automatizálási technológián múlik.

A teljesen megújult elektromos függőpálya egyik legfontosabb jellemzője: A moduláris MAXOLUTION® EHB Safety rendszermegoldás kompakt, decentralizált felépítésének köszönhetően az új kabinos szállítószalag tökéletesen illeszkedik a szűkös helyviszonyokhoz.

A szerelőállomásra érkezve a vezetőkabin automatikusan leereszkedik egy olyan előzetes magasságra, ahol senki sem sérülhet meg. Csak ezután veszi át az irányítást a John Deere egyik alkalmazottja, aki egy kézi kezelőkészülékkel a hajtáslánc fölé megfelelő illesztési pozícióba vezeti a kabint, majd az elektromos függőpálya emelőkeretét leengedi az illesztési szintre.

„Esküvő” a John Deere-nél – optimális biztonságtechnikával

Egy alkalmazott a lebegő vezetőkabint összekapcsolja a traktor hajtásrendszerével (motor, tengelyek és hidraulika)
Jól rögzítve a kabin és az alváz között

Ki ne örülne egy esküvői meghívónak? Az SEW-EURODRIVE mindig kap meghívót a John Deere traktorgyárába. Romantikára ugyan nincs idő, mert a napi sok-sok „esküvő” háromperces ütemben zajlik, viszont garantált a biztonság és a biztos jövő.

Az esküvői ceremónia elég kalandosra sikerül, hiszen a szerelés sajátosságai miatt az alkalmazottaknak egy ideig a lebegő teher, azaz a kabin és a hozzáillesztendő hajtásrendszer (a traktor motorja, tengelyei és hidraulikája) között kell tartózkodniuk. A kifinomult biztonságtechnika elsődleges alapelvnek számít a szerelőállomáson. Annak érdekében, hogy a John Deere alkalmazottai biztonságosan benyúlhassanak az egyes modulok közé, az elektromos függőpályában alkalmazott redundáns megoldások kétszeres munkabiztonságot nyújtanak a folyamat során.

Megfelelő megoldás az optimális munkabiztonsághoz: a hevederpárok és a hajtástechnika következetesen redundáns kialakítása kettős védelmet biztosít: Két pár, nagy szilárdságú anyagból készült heveder gondoskodik az emelőkeret és a vezetőkabin biztonságos rögzítéséről a „MAXOLUTION®” elektromos függőpályában. Mindkét hevederpár középen, az elektromos függőpálya központi tengelyén két rétegben (bifilárisan) van feltekerve. Ez lehetővé teszi a kabinok szimmetrikus emelését és süllyesztését.

Az elektromos függőpályába épített hajtástechnika is redundáns módon működik: A kétszeres biztonságot két motor garantálja, amelyek mindegyike önállóan is képes mozgatni és fékezni az emelőkeretet. A biztonságos emelési magasságról és sebességről két érzékelő, az úgynevezett kötéladagolók gondoskodnak. Ezek az emelőkeret szimmetriájától való legkisebb eltérést vagy megdőlést is időben észlelik és jelzik.

Ennek a több szempontból is kétszeresen biztosított, csúcstechnológiás rendszernek köszönhetően a John Deere alkalmazottai nyugodtan benyúlhatnak a lebegő teher alá, hogy bekössék az elektromos kábeleket, hidraulikacsöveket és rögzítsék a csavaros kötéseket a vezetőkabin és a hajtáslánc gördülékeny „esküvője” érdekében.

A John Deere legnehezebb vezetőkabinja jelenleg 850 kilogrammot nyom. Az új kabinos szállítószalag kapacitása azonban már 1 500 kilogramm – ez bőséges tartalékot jelent.

A MAXOLUTION® EHB Safety magas szintű biztonságot kínál, és megakadályozza a leállásokat

Elektromos függőpálya sárga emelőkerettel és vezérléstechnikával az SEW-EURODRIVE-tól
A két emelőhajtást egy MOVIPRO® SDC vezérli csoportos meghajtásként

Nem csak hajtóműves motorok: A John Deere kabinos szállítószalagjának korszerűsítése során az SEW-EURODRIVE szinte teljes MAXOLUTION® termékválasztéka szerephez jutott. Az EHB Safety elektromos függőpályás rendszermegoldás decentralizált, azaz terepközeli elektronikus hajtásmegoldásokat használ az emelőhajtásokhoz. Ezek viszonylag kis helyet foglalnak el, és ellenállnak a rázkódásnak. A két kúpkerekes hajtóműves motor, amelyek együtt emelik és süllyesztik az emelőkeretet, illetve a kabint, egyenként 5,5 kilowatt teljesítmény leadására képesek. Egy MOVIPRO® SDC csoportos hajtásként látja el a motorpárt 11 kilowatt névleges teljesítménnyel. A 0,55 kilowattos mozgatómotort egy MOVIFIT® kontrollerirányítja.

A John Deere-nél a teljes átalakításhoz csak a kéthetes karácsonyi és újévi leállás állt rendelkezésre a 2016/2017-es év fordulóján. Szerencsére a berendezésgyártók számíthattak a MOVIVISION® berendezésszoftver által kínált megoldásra: ezáltal minimálisra csökkenhető a programozáshoz szükséges idő, és lehetővé válik a virtuális üzembe helyezés pontos szimulációja. A szükséges számításokat általában már jóval átalakítás előtt, a berendezés tervezési szakaszában elvégzik. A John Deere esetében ennek köszönhetően jelentősen lerövidült a valós üzembe helyezés ideje. De ez még nem elég. A szoftver üzemeltetés közben is értékes szolgálatot tesz, mivel a berendezés működésének megszakítása nélkül lehetővé teszi az állandó felügyeletet és diagnosztikát – az állapotfelügyeletet is beleértve.

A járművek biztonságos helyzete, a biztonságos emelési pozíció és sebesség alapvető fontosságú a John Deere munkavállalóinak munkabiztonsága szempontjából. Az összes biztonsági funkciót az SEW-EURODRIVE MOVISAFE® HM31 biztonsági vezérlés felügyeli. Ez vezérli az SBC (Safe Brake Control) biztonsági funkciót is, amely a traktorok közötti megfelelő távolságról gondoskodik a gyártósoron – így nincs szükség mechanikus távtartóra.

Minden egyes kör után az elektromos függőpálya mind a hét szállítókocsijának automatikus féktesztet kell végrehajtania az emelőhajtás szempontjából. Az irányítóközpont minden eseményről üzenetet kap. A vezérlőközpont ezen kívül a kocsik pontos pozícióját is folyamatosan megkapja, amely a megjelenítési képernyőkön is látható.

Hibaüzenet esetén a rendszer automatikusan beavatkozik: az elektromos függőpálya hibás kocsiját kivonja a forgalomból, és azonnal a karbantartási területre irányítja. Így a John Deere-nél nincsenek költséges leállások.

Legutóbb megtekintve