Audi Brüsszel: Kétvágányú elektromos függőpálya

  • Gyárcsarnok kétsínes, narancssárgára festett szerkezetű függőpályával egy kanyarív után

Az új szerelősoron az Audi e-tron magabiztosan veszi a kanyart

Halk, biztonságos és mindig optimális sebességhez igazított mozgás: Az Audi brüsszeli gyárában a kifinomult MAXOLUTION® technológia biztosítja az új Audi e-tron elektromos járműpark különösen rugalmas és ergonomikus összeszerelését. A merev ütemek és zörgő lánchajtások helyett halk és egyenletes mozgások jellemzik a rendszert. Mindezt az alvázak tökéletes szinkronizálása és a legmagasabb szintű biztonság teszi lehetővé.

A projekt dióhéjban

Az Audi logója (négy egymásba fonódó gyűrű) „Audi Brussels” felirattal
  • Ügyfél: AUDI BRUSSELS S.A./N.V.
  • Berendezésgyártó: LogSystems Fördertechnik und Automatisierungs-GmbH & Co. KG, Schopfheim, Németország
  • Település: Brüsszel (Belgium)
  • Iparág: Autóipar
  • Alkalmazás: Szerelősor az új, teljesen elektromos Audi e-tron modellhez
Légi felvétel az Audi brüsszeli gyáráról
Audi gyár Brüsszelben

További információk az Audi Brusselsről:

  • Munkatársak (2017): 2 792 (Audi összesen: több mint 90 000 fő 2017-ben)
  • Gyártási terület: 540 000 négyzetméter
  • 1948: Eredetileg „Anciens Etablissements D’Ieteren Frères” néven alapították
  • 1948: A gyártócsarnok építése a brüsszeli Vorst településen
  • 1949 óta: Kezdetben Studebaker, később VW Bogár, VW Packard, VW Ghia és Porsche 356 modelleket gyártottak
  • 1970: Felvásárlás a Volkswagen AG által, névváltoztatás: Volkswagen Brussel N.V. - Bruxelles S.A.
  • 1970 óta: Gyártás: VW Passat, VW Golf, VW Iltis, VW Golf Rallye, Seat Toledo, Seat Leon, VW Lupo, Audi A3 és VW Polo
  • 2007: Felvásárlás az Audi AG által és átnevezés Audi Brusselsre
  • 2010: Audi A1 gyártás
  • 2018: Audi e-tron gyártás
Kétvágányú elektromos függőpálya Audi A1 modellel
Audi A1 gyártásban
  • az új elektromos járműpark szerelősorainak korszerűsítése az A1 gyártásával párhuzamosan
  • A1 és e-tron járművek átmeneti vegyes gyártása
  • minden szállítóegység saját vezérléssel fog rendelkezni, és hálózatba lesz kötve
  • egy maximálisan rugalmas és ergonomikus szerelősor létrehozása
  • nagyon szigorú biztonsági előírások
  • nincs merev ütemezés vagy fix időablak
  • nincs zörgő lánchajtás
  • az egyes szállítóegységek állapotparamétereinek felügyelete
  • integrálás a Siemens fölérendelt berendezésvezérlő rendszerébe
  • az Audi e-tron elektromos jármű teljesen új technológiája új berendezéstechnológiát igényel
  • az elektromos jármű súlya 2,9 tonna (összehasonlításképp: az A1 súlya 1,18 tonna)
  • a gyártósor összetett kanyaríveket is tartalmaz
Narancssárga színű, kétvágányú elektromos függőpálya, hajtástechnika és elektromos függőpályás kerék
Kétvágányú elektromos függőpálya hajtástechnikával

A szerelősorok modernizálása folyamatos termelés mellett egyedi MAXOLUTION® rendszermegoldások segítségével

  • kétvágányú, nagy teherbírású, elektromos függőpálya a szerelősorhoz:
    • 96 járművel 1100 méter hosszan, járművenként (függesztékenként) 3200 kg-os hasznos teherbírás
    • egységenként 2 haladó hajtás: sínenként egy-egy nagy teherbírású elektromos függőpályás hajtóműves motor elektronikus motorral (HK60 DRC2), IE4 hatékonysági osztályú motor, motorba integrált frekvenciaváltó
    • kanyarodás: a két, egymástól távol eső haladó hajtást az „elektronikus differenciálmű” funkció kapcsolja össze
    • egységenként 2 emelőhajtás: sínenként egy-egy R107 DRN132 homlokkerekes hajtóműves motor, IE3 hatékonysági osztályú motor
    • elektromos függőpályás járművenként egy MOVIPRO® PHC decentralizált hajtás-, pozicionáló- és alkalmazásvezérlés
    • pozicionálás DataMatrix vonalkódrendszerrel (PXV)
    • elektromos függőpályás járművenként egy MOVISAFE® HM31 biztonsági vezérlés
    • biztonsági funkciók: biztonságos pozicionálás, biztonságosan korlátozott sebesség (SLS), biztonságos mozgásirány (SDI), biztonságosan korlátozott pozíció (SLP), biztonságos megállás 1 (SS1), biztonságosan lekapcsolt nyomaték (STO), Safe Distance Monitoring, akkumulátortöltő be- és kikapcsolása, féktesztfelügyelet
    • minden modul és teljesítményjellemző kombinálható a MOVIVISION® szimulációs és üzembe helyezési szoftverrel, skálázható és paraméterezéssel gyorsan üzembe helyezhető.
  • egyvágányú elektromos függőpályák a műszerfal berendezésterületen (330 méter hosszú, 43 függeszték)
  • egyvágányú elektromos függőpályák az ajtók berendezésterületen (390 méter hosszú, 40 függeszték)
  • az elektromos függőpályák mozgása mindig az aktuális igényekhez igazodik, összhangban a padlón található tolóplatformokkal és az emelőállomásokkal
  • a szállítóegységek mindig ismerik a saját pozíciójukat a berendezésben, és az állapotparamétereket folyamatosan továbbítják a helyhez kötött szegmensvezérlőknek, amelyek kommunikálnak egymással, és a pozícióadatokat továbbítják a berendezésvezérlés felé
Gyárcsarnok kétsínes, narancssárgára festett szerkezetű függőpályával egy kanyarív után
kétvágányú elektromos függőpálya ívvel

Egyetlen folyamatos mozgásban végzett szerelési folyamat:

  • az e-tron elektromos járműre történő átállás alatt zavartalanul folytatódhat az A1 gyártása
  • biztonságos és gyors felfutási szakasz az előzetes virtuális üzembe helyezésnek köszönhetően, amely során minden interfészt és funkciót tesztelni lehetett
  • alacsony zajszint, mivel nincsenek zörgő lánchajtások
  • nincsenek merev időablakok és ütemidők
  • nincsenek mechanikus távtartók a függesztékek között, a biztonsági funkciók révén tarthatók a minimális távolságok
  • az elektromos függőpálya tökéletesen szinkronizálható az emelőállomásokkal és a tolóplatformokkal
  • a függesztékek önállóan haladnak, percenként 1 és 70 méter közötti sebességgel
  • a szerelési területen, ahol a munkások dolgoznak, 15 méter/percre csökkentett sebesség van érvényben
  • a kanyarívek is használhatók munkaállomásként
  • nagyobb rugalmasság és ergonómia az alkalmazottak számára
  • átalakítás mindössze 4 héten belül
  • jövőbiztos gyártás

Biztonságos munkavégzés lebegő teher alatt, akár kanyarívekben is

Az Audi 2018-tól kezdi gyártani a márka első teljesen elektromos SUV-ját – az Audi e-tront. Ezért a brüsszeli Audi gyárat az SEW-EURODRIVE segítségével teljesen újjáépítették.
Videó: Használatban az Audi Brusselsnél

Az iparágban egyedülállóan folyamatos mozgás, biztonságos pozicionálás és kanyarodás: Az Audi brüsszeli gyárában az e-tron elektromos autó összeszerelése tökéletesen összehangolt, fix ütemidők nélküli munkafázisokban zajlik. Tekintse meg videónkban, hogy az Audinál mi működteti az új szerelősort, és mi motiválja a munkatársakat – és hogy miért az SEW-EURODRIVE az ideális partner ehhez a projekthez.

Idézet Dominik Adamtól, a LogSystems projektvezetőjétől, az Audi Brussels projekt fővállalkozójától

Az iparágban egyedülálló kanyarodás

Megnyitás

Idézet Tom Timmermanntól, az Audi Brussels projekt- és műszaki vezetőjétől

Az SEW-EURODRIVE segítségével jelentős lépést tettünk előre.

Megnyitás

Idézet Andreas Cremertől, az Audi Brussels főtitkárától

Nem a többiek nyomában akarunk járni, hanem mi szeretnénk mutatni az utat.

Megnyitás

Idézet Patrick Danautól, az Audi Brussels gyárigazgatójától

Minden leállás pénzbe kerül, így ezt el kell kerülni. Ezért választottuk az SEW-EURODRIVE-ot.

Megnyitás

Pillanatképek a projektről

A projekt részletei

A mobilitás jövője a jövő gyárában

Audi A1 az elektromos függőpálya narancssárgára festett járművében
Kétvágányú elektromos függőpálya Audi A1 modellel

2018. szeptember elején eljött a nagy pillanat Brüsszel délnyugati részén: Elindult az e-tron, az Audi első teljesen elektromos járművének sorozatgyártása. Ezzel a négykarikás gyártó egy új korszakot indított el – nemcsak az elektromobilitás, hanem a gyártás szempontjából is. Brüsszel 19 közigazgatási egységének egyikében, a Forestben (franciául Forest, hollandul Vorst) található telephelyen a szerelősor modernizálásával egy igazi jövőbe mutató gyár jött létre.

Merev ütemidők? Az Audi Brussels számára ez már csak emlék. Ahogyan az elektromos járművek új generációja megváltoztatja a mobilitás jövőjét az utakon, úgy hoz jövőbe mutató megoldásokat az új szerelősor mobilitása: Az egész folyamat egyetlen folyamatos mozgásból áll, amelyet az SEW‑EURODRIVE MAXOLUTION®technológiája vezérel és köt hálózatba intelligensen.

Az elektromos függőpályák mindig az aktuális igényekhez igazodva haladnak – hol gyorsabban, hol lassabban – A-ból B-be, tökéletes összhangban a padlón működő emelőállomásokkal és tolóplatformokkal. A nehéz karosszériák csendben ereszkednek le a munkások előtt. Nincs zörgő lánchajtás, ami fülsüketítő zajt okozna.

A rendkívül rugalmas és ergonomikus gyártósor megvalósítása komoly kihívást jelentett. A szerelősorok megújítását ugyanis az Audi A1 gyártásával párhuzamosan kellett elvégezni.

Az átmeneti időszakban a két járműtípust még vegyes üzemmódban, egymás mellett szerelték össze. Amióta a kisebbik A1 gyártása átkerült a spanyolországi Martorellbe, Brüsszel lett az Audi elektromosjármű-gyártásának fő helyszíne.

Nincs többé merev ütemezés – minden gördülékenyen megy, semmi sem akadozik

Az elektromos függőpálya narancssárgára festett járművei
Kétvágányú elektromos függőpálya járműve

A merev időkeretek rugalmatlanná teszik a gyártást. Az iparban még mindig széles körben használt lánchajtások kellemetlen zajjal járnak. Az Audi brüsszeli gyárában mindkettőnek búcsút intettek. Az Audi ugyanis itt az új elektromosautó-flottájával nemcsak a mobilitás jövőjét szeretné elindítani, hanem egyúttal példát is kíván mutatni az ultramodern, intelligensen hálózatba kötött gyártás terén. „Nem a többiek nyomában akarunk járni, hanem mi szeretnénk mutatni az utat” – hangsúlyozza Andreas Cremer, az Audi Brussels főtitkára.

A modernizálás célja egy olyan rendkívül rugalmas és ergonomikus gyártósor kialakítása volt, amelyhez hasonló kevés akad az iparágban. Az eredmény egy tökéletesen megrendezett koreográfiához hasonlít: a teljes szerelési folyamat ma már egyetlen folyamatos mozgásból áll, amelyben az elektromos függőpálya 96 függesztéke tökéletes szinkronban mozog az emelőállomásokkal és a padlón található tolóplatformokkal.

Nincs többé magas zajszint: a nehéz karosszériák szinte hangtalanul ereszkednek le a szerelőkhöz. A legmodernebb biztonságtechnikával védett munkások az egymással tökéletes összhangban működő rendszer szerves részét alkotják.

Ennek kulcsát a szegmentált, intelligens kommunikáció jelenti: az összes mobil szállítóegység és az elektromos függőpálya minden járműve mindig pontosan ismeri a saját helyzetét a rendszerben, és állapotadatait folyamatosan továbbítja a helyhez kötött szegmenskontrollereknek, amelyek az összesített adatokat továbbküldik a fölérendelt PLC-nek. A mozgási viselkedést dinamikusan lehet beállítani a PLC-n keresztül.

Mindezt az SEW-EURODRIVE intelligens MAXOLUTION® technológiája teszi lehetővé. Bruchsali csapatunk a dél-badeni Schopfheimből származó LogSystems berendezésgyártóval és fővállalkozóval együtt tervezte meg, telepítette és helyezte üzembe a rendszermegoldást.

Nehéz terhek biztonságos kanyarodása kétvágányú rendszeren

Az elektromos függőpálya narancssárgára festett járműve egy kanyarív után
Tökéletes kétvágányú kanyarodás

Az autóipari szerelősorokon használt elektromos függőpályák esetében általában egysínes megoldásokat használnak. Az Audi új elektromos SUV-ja 2,9 tonnás üres súlyával azonban több mint kétszer olyan nehéz, mint az 1,18 tonnás Audi A1. A viszonylag kis méretű autót korábban a brüsszeli telephelyen gyártották

Ahhoz, hogy ilyen nehéz terheket függesztve lehessen szállítani, a szerelőcsarnok belmagassága nem bizonyult elegendőnek. Ezért a nagy teherbírású elektromos függőpályát kétsínes kialakítással kellett megvalósítani.

A technikai kihívást az jelentette, hogy a függesztékek a kanyarokat is bevegyék ezen a kétsínes rendszeren. Ez nem egyszerű feladat, mivel a két hajtásmotor a sínek közötti távolság miatt geometriailag eltérő íven halad, tehát a belső íven futó motornak rövidebb utat kell megtennie, mint a külső íven haladónak.

A belső és külső íven haladó motorok közötti sebességkülönbség tökéletes összehangolásáról két darab DRC.. elektronikus motorral felszerelt hajtóműves motor és az „elektronikus differenciál” szoftverfunkció gondoskodik – egy tökéletes, nem szabványos megoldás, amelyet a MAXOLUTION® csapat mérnökei a helyszíni projektpartnerekkel szoros együttműködésben dolgoztak ki.

Első a biztonság és az ergonómia

Az elektromos függőpálya narancsszínűre festett járműve haladó hajtással, vezérléstechnikával és biztonságtechnikával
Elektromos függőpálya haladó hajtása vezérlés- és biztonságtechnikával

Az Audi Brussels gyárában alkalmazott rugalmas, folyamatos mozgású szerelősor egyik különlegessége, hogy a függesztékek között nincsenek mechanikus távtartók. Az egyes járművek közötti biztonságos távolságot egyértelmű és megbízható helymeghatározás biztosítja, amit DataMatrix vonalkódleolvasóval (PXV) valósítanak meg.

Ehhez mind a 96 jármű saját, MOVIPRO®® típussorozatú kontrollerrel, valamint MOVISAFE® HM31B típusú biztonsági vezérléssel rendelkezik. A vonalkódolvasóból érkező pozícióadatok alapján a HM31B megbízhatóan generálja a következő biztonsági funkciókat:

  • SLS (Safe Limited Speed – az emelőtengely biztonságos sebességfelügyelete)
  • SLP (Safe Limited Position – az emelőtengely és a töltőegység lekapcsolása az X-pozíció függvényében),
  • SDI (Safe Direction – az emelőtengely biztonságos mozgásiránya)
  • valamint az innovatív Safe Distance Monitoring (SDM®).

2016-ban a MAXOLUTION® biztonsági funkciója, a Safe Distance Monitoring (SDM®) a rangos Handling Award versenyen 2. helyezést ért el a „Minőség és biztonság” kategóriában. Ez biztosítja az Audi Brussels új gyártósorának kivételes rugalmasságát. Segítségével az elektromos függőpálya függesztékei mindig pontosan betartják az alkalmazottak biztonságához szükséges távolságot. Még a kanyarívek is használhatók munkaállomásként.

Mindig csak olyan gyorsan, amennyire szükséges

Az ütemidő nélküli, folyamatos mozgások csak akkor működnek, ha a különböző szállítóegységek megfelelő sebességgel haladnak. Az Audi brüsszeli gyárában az elektromos függőpályák függesztékei 1 – 70 méter/perc közötti sebességgel haladnak – a területtől és az aktuális követelményektől függően. A szerelőállomásokon, ahol a munkások dolgoznak, az egységeknek egy biztonságos, percenkénti 15 méteres sebességet kell betartaniuk.

Egy ilyen sebességtartomány nagy fordulatszám-állítási tartományt igényel, amit az egyes függesztékekhez tartozó két haladó hajtás tesz lehetővé. Az ott használt DRC.. típusú elektronikus motor energiatakarékos (IE4), decentralizált szinkron szervomotoros technológián (állandó mágnesek) alapul, és akár 1 : 2 000 arányú állítási tartományt kínál.

A virtuális üzembe helyezés lerövidíti a tényleges ráfordítást

A MAXOLUTION® megoldások egyes komponenseinek teljes körű és átlátható felügyeletét és megjelenítését a gyártósoron MOVIVISION® berendezésszoftverünk végzi. Ez az eszköz azonban nemcsak a valós idejű folyamatokat követi nyomon. A MOVIVISION® támogatást nyújt a berendezések gyártói és üzemeltetői számára a szállítástechnika megtervezése, szimulációja és üzembe helyezése során.

A szimuláció és a virtuális üzembe helyezés lehetőségének köszönhetően a projektcsapat tagjai a helyszínen drasztikusan le tudták csökkenteni az üzembe helyezéshez szükséges időt. „Mindössze négy hét alatt 96 járművet integráltunk a berendezésbe” – számol be Dominik Adam, az Audi Brussels beruházásában megvalósuló projektet fővállalkozóként vezető LogSystems projektvezetője.

Mind a LogSystems, mind az Audi Brussels elégedetten nyilatkozik az SEW-EURODRIVE hajtástechnikai szakértőivel való együttműködésről és a kiváló partnerségről. „Ha egy projektbe belevágunk, akkor azt vagy teljes erőbedobással tesszük, vagy sehogy” – mondja Andreas Cremer, az Audi Brussels főtitkára, majd a részt vevő vállalatok felé fordulva hozzáteszi: „A modern gyártástechnológiák terén még magasabbra tesszük a lécet, így olyan partnerekre van szükségünk, akik támogatnak és tanácsot adnak ezekben a folyamatokban. Az SEW-EURODRIVE ilyen partner, és büszkék vagyunk erre az együttműködésre.”

Az SEW-EURODRIVE a hajtás- és automatizálási technológia egyik vezető világpiaci szereplőjeként számos nagy és ismert autógyártót tudhat ügyfelei között. 2012 óta világszerte több mint 2 000 elektromos függőpályát és tolóplatformot szereltünk fel innovatív hajtásmegoldásokkal az Audi gyárai számára. A beépített komponenseket szakembereink mindig naprakészen tartják a legfrissebb funkciókkal és szoftverfrissítésekkel – ahogyan például az állapotfelügyelet esetében is.

Legutóbb megtekintve