Azt kutatjuk, hogy mi fog minket a jövőben mozgatni.

1931 óta az hajt minket, hogy mozgásba hozzuk a világot, alakítsuk a jövőt

A Süddeutsche Elektromotorenwerke SEW története négy emberrel kezdődött: egy találékony tervezővel, egy bátor vállalkozó házaspárral és lányukkal. Több ezer ember követte őket az évtizedek során. Együttesen tették a vállalatot azzá, ami ma: a világ egyik vezető hajtástechnikai és automatizálási beszállítója. Ismerje meg közelebbről a gépek mögött álló embereket és a mozgalmas jövőről szóló ötleteiket.

>

A finommechanikus mester, aki az Egyesült Államokban tanulta ki a villanymotorokkal kapcsolatos mesterséget, 1913-ban nyitott egy kis javítóműhelyt Bruchsalban. Ez volt az Albert Obermoser AG alapja, amely azonban a háború utáni nehéz időszak következtében pénzügyi nehézségekbe került. Obermoser kénytelen volt eladni cégét egy ipari konszernnek, amely szintén súlyos gondokkal küzdött. A bank azonban az Obermoser AG esetében lát esélyt a jövőre, és felülvizsgálatot tervez. Albert Obermoser ekkorra már kilépett az Albert Obermoser AG-ból, és az Albert Obermoser KG-vel folytatta vállalkozói tevékenységét.

>

1927-ben Christian Pähr bankár megbízást kap az Albert Obermoser AG átszervezésére. Amikor Obermoser kilépett korábbi cégéből, és ezzel egyidejűleg megalapította az Albert Obermoser KG-t, Christian Pähr még tovább vezette az azonos nevű AG-t. 1931. június 13-án átvette a gyártási jogokat, és megalapította saját cégét, a Süddeutsche Elektromotorenwerkét. A cégalapítás után mindössze négy évvel, 1935-ben, 70 évesen elhunyt.

Az SEW alapítása 1931. június 13-án

Az Albert Obermoser AG – az úttörő technológia ellenére – az 1929-es világgazdasági válság következtében pénzügyi nehézségekbe kerül. A csődeljárás alá vont vagyonból 1931. június 13-án Christian Pähr bankár megalapítja a Süddeutsche Elektromotorenwerke SEW vállalatot. A képen a személyzet látható, amelynek létszáma röviddel az alapítás után 35 főre nőtt.

Jellemző a korszakra: az új vállalat neve és logója

Noha alapítása a legkedvezőtlenebb időpontra esett, a vállalat túlélte a gazdasági világválságot és továbbfejlődött. Christian Pähr igazgatóként 441 birodalmi márkát keresett havonta, az alkalmazottak bére és fizetése 24 és 199 birodalmi márka között mozgott.

>

Az SEW alapítójának lánya apja korai halála után, 1941-től cégvezetőként támogatta édesanyját a vállalat irányításában. 1942-ben férjhez ment Ernst Blickle katonatiszthez.

>

Rövid hadifogság után Ernst Blickle visszatért Bruchsalba. Amikor anyósa 1945 decemberében meghalt, átvette az SEW irányítását. Jó megérzéseinek köszönhetően Ernst Blickle gyorsan felismerte a technológia nyújtotta lehetőségeket, és szaktudást szerzett: mindkettőt következetesen cége bővítésére használta fel.

>

A Brazíliában élő és ott az SEW képviseletében dolgozó Rainer Blickle édesapja halála után hazatért. Ügyvezető társasági tagként elsősorban az indiai, dél-amerikai és európai piacokért és leányvállalatokért volt felelős. Az akkori vállalatok többségétől eltérően megmaradt eredeti székhelyen Németországban és a bruchsali cégközpontban, és itt fektetett be újabb és újabb épületekbe és gyártócsarnokokba. 2013-ban távozott a vállalat éléről, és addigra Bruchsalban felépült többek között az első elektronikai gyár, az Ernst Blickle Innovációs Központ (EBIC), a DriveAcademy®, a nagyméretű hajtóművek gyára, illetve számos további gyár világszerte. 2021. március 3-án, 73 évesen hunyt el.

>

Jürgen Blickle egyedüli ügyvezető társasági tagként több mint 10 éve alakítja sikeresen a vállalat történetét, amelyben gyakran közel esnek egymáshoz a gyász és az ünnep pillanatai. Bátyja, Rainer 2021. március elején bekövetkezett halálát követően Jürgen Blickle 2021 nyarán két évfordulót is ünnepelhetett: 70. születésnapját és az SEW-EURODRIVE fennállásának 90. évfordulóját. A családi hagyományt követve Jürgen Blickle is a németországi telephely mellett tette le voksát. Ezt bizonyítják egyértelműen a Graben-Neudorfban kialakított új déli és északi gyárcsarnokok, az új elektronikai gyár, a bruchsali és graben-neudorfi dolgozók számára kialakított nagy parkolóházak, a vállalati gyermek-napköziotthonok, az infrastrukturális központ, valamint a még építés, illetve tervezés alatt álló intézkedések is.

Az 1920-as évek elején az erőátviteli szíjjal működő hajtások uralták a gyárcsarnokokat. Ennek megfelelően nemcsak a zajszint volt magas, hanem a sérülésveszély is. Nem is beszélve a magas energiafelhasználásról. Albert Obermoser úttörő, 1928-ban szabadalmaztatott találmánya azonban alternatívát kínált az addigi hajtószíjakkal szemben. Az Obermoser által „előtétmotornak” elnevezett hajtásegység összeköti a motort a hajtóművel, egy homlokkerekes hajtóművel. Az új megoldás előnye, hogy kompakt és helytakarékos, sokkal csendesebben és pontosabban működik, és energiát is megtakarít.

Az 1960-as évek közepén az SEW-EURODRIVE-nak sikerült létrehoznia a hajtástechnika talán legmeghatározóbb találmányát: a hajtóműves motorok modulrendszere ma is a vállalat sikerének egyik legfontosabb tényezője. A szabványosított alkatrészek és komponenscsoportok áttekinthető mennyisége számtalan és minden ügyféligénynek megfelelő kombinációs lehetőséget biztosít. A gyors szerelés és a gyors szállítás pedig komoly versenyelőnyt jelent az SEW-EURODRIVE számára.

Az Albert Obermoser KG 1973-ban történt felvásárlásával új motorok, motortípusok és tartozékok kerülnek be az SEW-EURODRIVE portfóliójába, köztük ékszíjas és dörzskerekes variátoros hajtóműves motorok, tengelykapcsolók, fékes motorok, egyenáramú motorok, áramátalakítók és további elektromos komponensek.

Az 1977-es Hannoveri Vásáron a vállalat újabb találmányt mutatott be: a nagy hatásfokú, párhuzamos tengelyű hajtómű nagyobb teljesítménnyel és lényegesen csendesebben működött, mint a korábbi hajtóműtípusok.

Az 1980-as évek elején a számítógépek meghódították a fejlesztők és tervezők irodáit. A CAD használatának elterjedésével a hajtások tervezése is sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá vált. Az 1980-as években az elektronika már nemcsak az irodákba, hanem a hajtástechnikába is betört, és ezzel kezdetét vette az ipari automatizálás. Innentől fogva az SEW-EURODRIVE is frekvenciaváltókat használ a hajtóműves motorok szabályozásához, és az elektronikus vezérlés sem várat sokáig magára.

Ernst Blickle úgy döntött, hogy az SEW-EURODRIVE a külsős beszerzés helyett maga fejleszti és gyártja a hajtáselektronikát. Ezért a vállalat 1991-ben elhatározta, hogy egy elektronikai gyártásra szakosodott új gyárat hoz létre Bruchsalban. A következő években kifejlesztett átfogó koncepciójával pedig új mércét állított fel a hajtástechnikában. Ide tartoznak a holtjátékszegény hajtóművek és szervomotorok is, amelyek az 1990-es években kerültek be a programba.

A decentralizált MOVIMOT® hajtástól már nem járt messze az első hajtásegység, amely egy házban egyesítette a motort, a hajtóművet és a frekvenciaváltót. A szintén a Hannoveri Vásáron bemutatott MOVIGEAR®-nek köszönhetően a mechatronika 2005-től a hajtástechnikában is teret nyert. 2011-ben – a MOVIGEAR® alapján – megjelent az elektronikus motor (motor és frekvenciaváltó egy egységben) is.

Két évvel a MOVIGEAR® megjelenését követően az SEW-EURODRIVE a Hannoveri Vásáron hatásos bizonyítékát adta annak, hogy a vállalat maga is képes jövőbe mutató iparihajtómű-platformot készíteni – a tőle megszokott módon, a hajtásspecialista bevált moduláris elvére alapozva. Az ezen hajtóművek iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében Bruchsalban új, nagyméretű hajtóműveket előállító gyár jött létre.

Az SEW-EURODRIVE bevált modulrendszerének elve napjainkban is jövőbe mutatónak bizonyul. Van A MOVI-C®-nek köszönhetően a vállalatnak sikerült generációváltást végrehajtani. A MOVI-C® nemcsak a hajtástechnikát, a frekvenciaváltókat és a vezérléstechnikát, hanem a tervezőszoftvert és az előre programozott szoftvermodulokat is összehangolja. Az 1999-ben elkészült első elektronikai gyár gyártási kapacitása azonban rövid időn belül kevésnek bizonyult. Ezért 2017-ben elkerülhetetlen volt egy új épület létrehozása Bruchsalban.

Az olyan alkalmazások, mint a szárítódobok vagy a forgácslemezprések, jövőbeli jobb kiszolgálása érdekében az SEW-EURODRIVE a P típussorozatú és más bevált komponenseken alapuló új iparihajtómű-platformot fejlesztett ki. A különösen kompakt kialakítású, koaxiális bolygókerekes hajtómű nemcsak nagy fordulatszámot, hanem páratlan teljesítményt és termikus határteljesítményt is lehetővé tesz kis helyen.

Hajtóműves motor

Hajtóműves motor metszeti rajza az 1960-as évekből. Az igényektől függően különböző hajtóművekhez csatlakoztatható. A hajtóműves motor belsejének felfedezéséhez mozgassa el a csuszkát.

A jövő gyára intelligens és karcsú – innovatív szállítási és asszisztenciarendszerek

Mobil és méretezhető, autonóm vagy nyomvezérelt – így írhatjuk le MAXOLUTION® márkánk átfogó rendszermegoldásának komponenseit, amelyek a 21. század Lean Smart Factory koncepciójához fejlesztettünk ki. Bevált technológiai modulrendszerünkön alapuló, innovatív hardverek és szoftverek.

Milyen újítások mozgatnak minket a jövőben?

Az Ernst Blickle Innovációs Központban a világ minden tájáról érkező több mint 550 ember folytat kutatás-fejlesztést. Közös céljuk, hogy új ötleteket, termékeket és technológiákat fejlesszenek ki a jövő hajtástechnikája és hajtásautomatizálása számára.

Múlt és jövő mozgó képeken

A videó aktiválásával a Youtube adatokat továbbít az USA-ba. További információk az adatvédelmi irányelvekben.