A Süddeutsche Elektromotorenwerke SEW története négy emberrel kezdődött: egy találékony tervezővel, egy bátor vállalkozó házaspárral és lányukkal. Több ezer ember követte őket az évtizedek során. Együttesen tették a vállalatot azzá, ami ma: a világ egyik vezető hajtástechnikai és automatizálási beszállítója. Ismerje meg közelebbről a gépek mögött álló embereket és a mozgalmas jövőről szóló ötleteiket.
A finommechanikus mester, aki az Egyesült Államokban tanulta ki a villanymotorokkal kapcsolatos mesterséget, 1913-ban nyitott egy kis javítóműhelyt Bruchsalban. Ez volt az Albert Obermoser AG alapja, amely azonban a háború utáni nehéz időszak következtében pénzügyi nehézségekbe került. Obermoser kénytelen volt eladni cégét egy ipari konszernnek, amely szintén súlyos gondokkal küzdött. A bank azonban az Obermoser AG esetében lát esélyt a jövőre, és felülvizsgálatot tervez. Albert Obermoser ekkorra már kilépett az Albert Obermoser AG-ból, és az Albert Obermoser KG-vel folytatta vállalkozói tevékenységét.
1927-ben Christian Pähr bankár megbízást kap az Albert Obermoser AG átszervezésére. Amikor Obermoser kilépett korábbi cégéből, és ezzel egyidejűleg megalapította az Albert Obermoser KG-t, Christian Pähr még tovább vezette az azonos nevű AG-t. 1931. június 13-án átvette a gyártási jogokat, és megalapította saját cégét, a Süddeutsche Elektromotorenwerkét. A cégalapítás után mindössze négy évvel, 1935-ben, 70 évesen elhunyt.
Az Albert Obermoser AG – az úttörő technológia ellenére – az 1929-es világgazdasági válság következtében pénzügyi nehézségekbe kerül. A csődeljárás alá vont vagyonból 1931. június 13-án Christian Pähr bankár megalapítja a Süddeutsche Elektromotorenwerke SEW vállalatot. A képen a személyzet látható, amelynek létszáma röviddel az alapítás után 35 főre nőtt.
Noha alapítása a legkedvezőtlenebb időpontra esett, a vállalat túlélte a gazdasági világválságot és továbbfejlődött. Christian Pähr igazgatóként 441 birodalmi márkát keresett havonta, az alkalmazottak bére és fizetése 24 és 199 birodalmi márka között mozgott.
Az SEW alapítójának lánya apja korai halála után, 1941-től cégvezetőként támogatta édesanyját a vállalat irányításában. 1942-ben férjhez ment Ernst Blickle katonatiszthez.
Rövid hadifogság után Ernst Blickle visszatért Bruchsalba. Amikor anyósa 1945 decemberében meghalt, átvette az SEW irányítását. Jó megérzéseinek köszönhetően Ernst Blickle gyorsan felismerte a technológia nyújtotta lehetőségeket, és szaktudást szerzett: mindkettőt következetesen cége bővítésére használta fel.
A Brazíliában élő és ott az SEW képviseletében dolgozó Rainer Blickle édesapja halála után hazatért. Ügyvezető társasági tagként elsősorban az indiai, dél-amerikai és európai piacokért és leányvállalatokért volt felelős. Az akkori vállalatok többségétől eltérően megmaradt eredeti székhelyen Németországban és a bruchsali cégközpontban, és itt fektetett be újabb és újabb épületekbe és gyártócsarnokokba. 2013-ban távozott a vállalat éléről, és addigra Bruchsalban felépült többek között az első elektronikai gyár, az Ernst Blickle Innovációs Központ (EBIC), a DriveAcademy®, a nagyméretű hajtóművek gyára, illetve számos további gyár világszerte. 2021. március 3-án, 73 évesen hunyt el.
Jürgen Blickle egyedüli ügyvezető társasági tagként több mint 10 éve alakítja sikeresen a vállalat történetét, amelyben gyakran közel esnek egymáshoz a gyász és az ünnep pillanatai. Bátyja, Rainer 2021. március elején bekövetkezett halálát követően Jürgen Blickle 2021 nyarán két évfordulót is ünnepelhetett: 70. születésnapját és az SEW-EURODRIVE fennállásának 90. évfordulóját. A családi hagyományt követve Jürgen Blickle is a németországi telephely mellett tette le voksát. Ezt bizonyítják egyértelműen a Graben-Neudorfban kialakított új déli és északi gyárcsarnokok, az új elektronikai gyár, a bruchsali és graben-neudorfi dolgozók számára kialakított nagy parkolóházak, a vállalati gyermek-napköziotthonok, az infrastrukturális központ, valamint a még építés, illetve tervezés alatt álló intézkedések is.
Az 1920-as évek elején az erőátviteli szíjjal működő hajtások uralták a gyárcsarnokokat. Ennek megfelelően nemcsak a zajszint volt magas, hanem a sérülésveszély is. Nem is beszélve a magas energiafelhasználásról. Albert Obermoser úttörő, 1928-ban szabadalmaztatott találmánya azonban alternatívát kínált az addigi hajtószíjakkal szemben. Az Obermoser által „előtétmotornak” elnevezett hajtásegység összeköti a motort a hajtóművel, egy homlokkerekes hajtóművel. Az új megoldás előnye, hogy kompakt és helytakarékos, sokkal csendesebben és pontosabban működik, és energiát is megtakarít.
Az 1960-as évek közepén az SEW-EURODRIVE-nak sikerült létrehoznia a hajtástechnika talán legmeghatározóbb találmányát: a hajtóműves motorok modulrendszere ma is a vállalat sikerének egyik legfontosabb tényezője. A szabványosított alkatrészek és komponenscsoportok áttekinthető mennyisége számtalan és minden ügyféligénynek megfelelő kombinációs lehetőséget biztosít. A gyors szerelés és a gyors szállítás pedig komoly versenyelőnyt jelent az SEW-EURODRIVE számára.
Az Albert Obermoser KG 1973-ban történt felvásárlásával új motorok, motortípusok és tartozékok kerülnek be az SEW-EURODRIVE portfóliójába, köztük ékszíjas és dörzskerekes variátoros hajtóműves motorok, tengelykapcsolók, fékes motorok, egyenáramú motorok, áramátalakítók és további elektromos komponensek.
Az 1977-es Hannoveri Vásáron a vállalat újabb találmányt mutatott be: a nagy hatásfokú, párhuzamos tengelyű hajtómű nagyobb teljesítménnyel és lényegesen csendesebben működött, mint a korábbi hajtóműtípusok.
Az 1980-as évek elején a számítógépek meghódították a fejlesztők és tervezők irodáit. A CAD használatának elterjedésével a hajtások tervezése is sokkal egyszerűbbé és gyorsabbá vált. Az 1980-as években az elektronika már nemcsak az irodákba, hanem a hajtástechnikába is betört, és ezzel kezdetét vette az ipari automatizálás. Innentől fogva az SEW-EURODRIVE is frekvenciaváltókat használ a hajtóműves motorok szabályozásához, és az elektronikus vezérlés sem várat sokáig magára.
Ernst Blickle úgy döntött, hogy az SEW-EURODRIVE a külsős beszerzés helyett maga fejleszti és gyártja a hajtáselektronikát. Ezért a vállalat 1991-ben elhatározta, hogy egy elektronikai gyártásra szakosodott új gyárat hoz létre Bruchsalban. A következő években kifejlesztett átfogó koncepciójával pedig új mércét állított fel a hajtástechnikában. Ide tartoznak a holtjátékszegény hajtóművek és szervomotorok is, amelyek az 1990-es években kerültek be a programba.
A decentralizált MOVIMOT® hajtástól már nem járt messze az első hajtásegység, amely egy házban egyesítette a motort, a hajtóművet és a frekvenciaváltót. A szintén a Hannoveri Vásáron bemutatott MOVIGEAR®-nek köszönhetően a mechatronika 2005-től a hajtástechnikában is teret nyert. 2011-ben – a MOVIGEAR® alapján – megjelent az elektronikus motor (motor és frekvenciaváltó egy egységben) is.
Két évvel a MOVIGEAR® megjelenését követően az SEW-EURODRIVE a Hannoveri Vásáron hatásos bizonyítékát adta annak, hogy a vállalat maga is képes jövőbe mutató iparihajtómű-platformot készíteni – a tőle megszokott módon, a hajtásspecialista bevált moduláris elvére alapozva. Az ezen hajtóművek iránti növekvő kereslet kielégítése érdekében Bruchsalban új, nagyméretű hajtóműveket előállító gyár jött létre.
Az SEW-EURODRIVE bevált modulrendszerének elve napjainkban is jövőbe mutatónak bizonyul. Van A MOVI-C®-nek köszönhetően a vállalatnak sikerült generációváltást végrehajtani. A MOVI-C® nemcsak a hajtástechnikát, a frekvenciaváltókat és a vezérléstechnikát, hanem a tervezőszoftvert és az előre programozott szoftvermodulokat is összehangolja. Az 1999-ben elkészült első elektronikai gyár gyártási kapacitása azonban rövid időn belül kevésnek bizonyult. Ezért 2017-ben elkerülhetetlen volt egy új épület létrehozása Bruchsalban.
Az olyan alkalmazások, mint a szárítódobok vagy a forgácslemezprések, jövőbeli jobb kiszolgálása érdekében az SEW-EURODRIVE a P típussorozatú és más bevált komponenseken alapuló új iparihajtómű-platformot fejlesztett ki. A különösen kompakt kialakítású, koaxiális bolygókerekes hajtómű nemcsak nagy fordulatszámot, hanem páratlan teljesítményt és termikus határteljesítményt is lehetővé tesz kis helyen.
Hajtóműves motor metszeti rajza az 1960-as évekből. Az igényektől függően különböző hajtóművekhez csatlakoztatható. A hajtóműves motor belsejének felfedezéséhez mozgassa el a csuszkát.
Mobil és méretezhető, autonóm vagy nyomvezérelt – így írhatjuk le MAXOLUTION® márkánk átfogó rendszermegoldásának komponenseit, amelyek a 21. század Lean Smart Factory koncepciójához fejlesztettünk ki. Bevált technológiai modulrendszerünkön alapuló, innovatív hardverek és szoftverek.
Az Ernst Blickle Innovációs Központban a világ minden tájáról érkező több mint 550 ember folytat kutatás-fejlesztést. Közös céljuk, hogy új ötleteket, termékeket és technológiákat fejlesszenek ki a jövő hajtástechnikája és hajtásautomatizálása számára.
A videó aktiválásával a Youtube adatokat továbbít az USA-ba. További információk az adatvédelmi irányelvekben.